Wat is Generative Artificial Intelligence
Huh wat? Say that again? Generative AI is – vrij vertaald – een algoritme dat nieuwe content kan maken. Content is in dit geval de breedste zin van het woord wat we online kunnen zien. Op dit punt is Google hard aan het ontwikkelen.
Voorbeelden:
- Het maken van een goede marketingtekst, samenvatting of zelfs complete boeken
- Het maken van een 3D afbeelding van een sneaker op basis van meerdere foto’s van die sneaker
- Een 3D weergave van een winkel of restaurant, gebaseerd op de foto’s uit Google My Business
1. Bard, de tegenhanger van ChatGPT komt eraan!
Eigenlijk was dit al twee dagen eerder gecommuniceerd in dit persbericht van Google. Maar Google gaat inderdaad een chatfunctie introduceren onder de naam Bard. Net als ChatGPT, kan ook Bard concrete antwoorden geven op vragen.
Op dit moment wordt deze tool nog getest. Google geeft aan veel waarde te hechten aan de kwaliteit van de antwoorden en dus uitgebreid te gaan testen. Maar ik vermoed dat we heel binnenkort een eerste ‘light’ versie te zien krijgen in de zoekresultaten.
We kregen een voorproefje van hoe het eruit komt te zien, dat zie je in deze afbeeldingen. Het lijkt er dus op dat het één van de features is die je op de SERP (zoekresultaten pagina) terug kunt gaan zien.
Mijn advies: leg je erbij neer
Google is al langere tijd bezig met het ‘stelen van kliks’. Waar voorheen Google de gateway naar websites was, is Google steeds vaker zelf al antwoorden aan het geven binnen Google zelf. Denk aan de featured snippet en de sectie Mensen vragen ook.
Door bezoekers binnen de Google omgeving te houden en ze zo goed mogelijk van informatie te voorzien doet Google twee dingen. Ten eerste blijft het op die manier een relevant platform. Als je ergens anders beter en/of sneller je antwoorden krijgt, is de kans groot dat Google gebruikers kwijtraakt. Ten tweede is de kans dat je verder gaat zoeken en uiteindelijk op een advertentie klikt groter. En dan raak je Google in het hart, namelijk het verdienmodel van Google. Ze zullen er dus alles aan doen om een zo goed mogelijke resultatenpagina te tonen aan de zoeker en deze zo lang mogelijk binnen de Google omgeving te houden.
Leg je neer bij deze ontwikkeling is mijn advies. Maar dat betekent niet dat je niet meer hoeft te werken aan seo. In tegenstelling, het is nu juist belangrijk dat je er aandacht aan besteedt. Zonder aandacht gaat het namelijk vrijwel zeker instorten. Heb je behoefte aan seo coaching zodat je weet welke stappen je moet zetten om kliks uit Google te krijgen, bekijk dan eens mijn pagina of neem contact met mij op. Dan kijken we er samen naar.
2. Google Maps wordt meer intuïtief
Het gebruik van Google Maps gaat meer intuïtief worden (zie links de bovenste afbeelding). Zo krijg je nog makkelijker en beter relevante informatie op je schermpje wanneer je Google Maps gebruikt.
Ik vond het een leuke verrassing dat tijdens de Google presentatie in Parijs, als voorbeeld ‘ons’ Rijksmuseum werd gebruikt (zie links de middelste afbeelding). We konden zien hoe je het museum virtueel kunt bezoeken. Deze beelden worden gemaakt o.b.v. de 2D beelden die beschikbaar zijn, deze zet Google om in 3D beelden zodat je er als het ware doorheen kunt wandelen.
Leuk ook dat ze live verbinding hadden met een dame genaamd Rachel (zie links de onderste afbeelding). Zij stond buiten en was op zoek naar een koffietentje. Via haar telefoon kon ze zien waar de koffietentjes in de buurt zijn, samen met o.a. openingstijden en ratings. Vanuit daar kun je direct doorklikken naar het Google My Business profiel waardoor je informatie als telefoonnummer bijvoorbeeld kunt zien.
De grootste verandering is dat gebruik wordt gemaakt van emerce view; een meer intuïtieve manier om te ‘interacten’ met de app.
Mijn advies: vul je Google My Business profiel zo goed mogelijk
Mijn advies voor jou is om je Google My Business (Google Mijn Bedrijf) even goed onder de loep te nemen. Heb je alle relevante informatie ingevuld? Kloppen je openingstijden nog? Heb je goede afbeeldingen van bijvoorbeeld je pand, interieur, producten die je biedt, etc. En last but zeker not least: vraag reviews aan je klanten!
3. Google lens gaat steeds vaker gebruikt worden
In 2017 al werd Google lens geïntroduceerd. Dit is een manier om visueel te zoeken. Wanneer je een foto neemt, gaat Google er zoekresultaten bij zoeken.
De verwachting is dat het gebruik van Google lens steeds groter zal worden. Zoals Google zegt: “If you can see it you can search it”.
Ik heb het eens uitgeprobeerd. In mijn voorbeeld gebruik ik Google lens voor een product, namelijk mijn ergonomische muis. Hieronder de resultaten op mijn mobiel, van links naar rechts is de beelden die ik zag toen ik naar beneden scrolde. Wat ik zie is het volgende:
- Twee varianten van dit product, hij staat al op het goede product geselecteerd
- Afbeeldingen die verwijzen naar winkels waar dit product te koop is
- Google advertenties met daarbij informatie als prijs, verzendkosten, leverancier en reviews
- Visuele overeenkomsten > opvallend dat hier als eerste een pagina staat met de top 5 beste ergonomische muizen. Je ziet hier de domeinnaam (bol.com / pcgaminggear.be / etsy.com / etc) en de paginatitel. Bij sommige resultaten zie je ook de prijs als een soort van ‘label’ weergegeven.
"If you can see it you can search it"
Mijn advies: zorg voor goede afbeeldingen en gebruik structured data
Zorg altijd voor goede afbeeldingen. Dit was al langere tijd een advies, omdat Google ook bij geschreven zoekopdrachten steeds vaker afbeeldingen toont. De verwachting is dat dit alleen maar meer zal worden aankomende tijd. Dus goede afbeeldingen zijn onmisbaar voor goede vindbaarheid in Google.
Gebruik structured data om relevante informatie zichtbaar te krijgen in de zoekresultaten. Denk aan review sterren, prijs en levertijd. Ook dit was al langere tijd een advies vanuit de visie van Google om de gebruiker een zo goed mogelijke ervaring te geven. De overtuiging is dat hoe meer informatie voor jou als gebruiker beschikbaar is, hoe beter je een keuze kunt maken of je een product bij webshop A of webshop B gaat kopen.