Wil je weten hoe Google kwalitatieve inhoud definieert? Google heeft een gedetailleerde gids: de Quality Rater Guidelines. Die geeft precies aan waarop een website wordt beoordeeld. Hoewel Google ernaar streeft de beste pagina’s bovenaan de zoekresultaten te plaatsen (en ja, hun uiteindelijke doel is dat je op een advertentie klikt), is het begrijpen van deze richtlijnen essentieel voor elke content maker.
Om je tijd te besparen, heb ik enkele belangrijke punten uitgelicht die specifiek gaan over teksten geproduceerd door kunstmatige intelligentie. Dit zal je helpen beter te begrijpen hoe je een tool als ChatGPT kunt gebruiken voor het optimaliseren van jouw webteksten.
Heb je nog vragen of wil je hierover verder praten? Laat het me weten of plan een video call. Ik help je graag verder!
Search Quality Rater Guidelines - een korte uitleg
In de SQRG staan instructies hoe ‘quality raters’ een website moeten beoordelen. Want hoe extreem goed alles ook is geprogrammeerd bij Google, er komen nog steeds mensen aan te pas om de algoritmes bij te schaven. Dit doen deze quality raters. Zij checken handmatig duizenden pagina’s aan de hand van de SQRG en geven op basis daarvan een rating mee aan de pagina.
Uiteraard kan een quality rater niet een website of pagina handmatig naar beneden duwen in de rankings. Je moet het in het grotere geheel zien. Door heel veel feedback te verzamelen van deze mensen, is Google in staat om telkens het algoritme een tandje scherper bij te stellen.
Ben je nieuwsgierig geworden naar dit document, download dan hier de Search Quality Rater Guidelines. Veel leesplezier!
De kwaliteit van de 'Main Content' is één van de belangrijkste factoren om de kwaliteit van een pagina te beoordelen.
OpenAI heeft een tool gelanceerd die deels kan herkennen of een tekst door een mens of een tool is geschreven
Door de lancering van ChatGPT is het ineens heel eenvoudig geworden om stukken tekst te laten schrijven. Moeiteloos worden boekverslagen, blogs en zelfs hele boeken en scripties geproduceerd. Een paar weken na de lancering van ChatGTP heeft OpenAI een tool gelanceerd waarmee gedeeltelijk herkend wordt of een tekst door een tool of door een mens is geschreven.
De uitkomsten van de tool zijn nog niet heel betrouwbaar. OpenAI heeft er een test mee gedaan, de uitkomsten hiervan zijn:
- 26% van de tekst werd correct herkend als zijnde ‘geschreven door een tool’
- 9% van de teksten kreeg onterecht deze classificatie mee, die was namelijk wél geschreven door een mens.
Wil je hier meer over lezen en de tool eens uitproberen, kijk dan naar deze blog van OpenAI over de AI classifier for indicating AI-written text.
Update Q4 2023
Inmiddels weten we dat ook door ChatGPT gegenereerde teksten prima geïndexeerd worden door Google. We krijgen er nu wel een nieuw probleem bij, namelijk dat er in rap tempo heel veel soortgelijke teksten worden geproduceerd. Met als gevolg dat Google steeds vaker niet meer indexeert. Het lijkt erop alsof de grote Google bibliotheek uit z’n voegen barst.
Kwaliteit van de tekst is belangrijkste ranking factor voor Google
Hieronder zie je een stukje uit de Quality Rater Guidelines. Hierin zie je dat Google op meerdere manieren aangeeft dat je tekst uniek en van goede kwaliteit moet zijn.
Automatisch gegenereerde content is slecht voor seo
Ook hier zie je – in andere woorden – dat je moet zorgen voor goede teksten die iets toevoegen aan het internet. Je mag “auto generated content als basis gebruiken, maar deze moet je wel nog handmatig bijwerken. Als je niks nieuws schrijft, niks toevoegt aan dat wat al bestaat op het internet, dan kan het zomaar zijn dat je wordt geclassificeerd als Lowest. Dat is de laagste categorie die Google heeft gedefinieerd, oftewel zeg maar doei, deze pagina wordt nooit gevonden in Google door jouw ideale klant.
Als je op het pijltje in de tekst (here) klikt, zie je het volgende ↓
Dit is wat Google ziet als spammy content
En voor de derde keer legt Google uit dat je zelf teksten moet maken die iets toevoegen aan de reeds bestaande online content. Hier wordt ook nog eens benoemd dat het volproppen van een tekst met keywords, ook gezien wordt als spam. Oftewel; geen zichtbaarheid in Google voor dit soort pagina’s.
De kwaliteit van de 'Main Content' is één van de belangrijkste factoren om de kwaliteit van een pagina te beoordelen.
Heb ik voor seo content strategie nodig?
Ja! Gevonden worden in Google is steeds meer een kwestie van een goed doordachte content strategie. Echt goede teksten die iets nieuws brengen en jouw doelgroep aanspreken.
Met veel van mijn prospects en klanten heb ik discussie over de kwaliteit van content en het gebruik van keywords. Zo krijg ik regelmatig onderstaande vragen en opmerkingen:
- "Op welke keywords moeten we een blog schrijven?"
- "Onze stagiair kan toch wel wat teksten schrijven? Online is er genoeg over te vinden!"
- "Gewoon even vragen aan ChatGPT om een blog te schrijven op deze keywords."
Nee nee nee!! Content maak je niet voor Google, je doet dat voor je doelgroep. Dat doe je dus niet op basis van keywords en je doet het al helemaal niet ‘even’ tussen de bedrijven door.
Conclusie
De ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie tools gaan hard. ChatGPT heeft z’n intrede gedaan en over een jaar zijn we alweer vergeten dat het nog maar zo kort bestaat. Maar ook de ontwikkelingen in het herkennen van automatisch gegenereerde teksten zal hard gaan. En Google (en Bing) zal er alles aan doen om 13-in-een-dozijn-content geen bestaansrecht te geven op het internet.
Als jij echt goed gevonden wil worden in Google, dan zul je er een gedegen content strategie voor moeten maken. Gebaseerd op jouw doelgroep, ideale klant, buyer persona, geef het beestje een naam. Je zult er resources (tijd, mensen) voor vrij moeten maken. En leg de lat hoog, wees nooit tevreden met ‘best oké’.
Lees mijn blog als je wil lezen hoe je ChatGPT wél kunt inzetten bij het maken van goede teksten.
Wil je aan de slag met seo? Of wil je eens sparren over de mogelijkheden en beperkingen van ChatGPT voor jouw organisatie? Neem contact met mij op, dan praten we er verder over.