Een vraag die ik vaak krijg, is waarom een pagina niet op 1 staat in Google, terwijl alle ‘vinkjes’ groen zijn.
Deze vraag komt van ondernemers met een WordPress website. Zij denken dat seo eenvoudig het invullen van een paar velden is, net zo lang tot de tool zegt dat het goed geoptimaliseerd is voor Google.
In deze blog mijn mening over de groene vinkjes strategie van plugins zoals Yoast, Rankmath, SEOquake en andere tools. Wil je mijn mening weten over jouw website?
Groene vinkjes zijn geen garantie voor goede vindbaarheid in Google
Van binnen gniffel ik een beetje als ik weer de vraag krijg ‘Ik heb allemaal groene vinkjes maar ik sta niet op plek 1, hoe kan dat?’. Want denk je nou echt dat het zo simpel is? Jouw concurrenten gebruiken ook die groen vinkjes tools. Ze doen allemaal hetzelfde trucje als jij.
Daarnaast ben jij degene die het systeem voedt. Waarbij je met slechte input (van jouzelf) ook slechte output krijgt. Dus je kunt je voorstellen dat groene vinkjes geen garantie zijn voor goede vindbaarheid in Google. Toch kunnen ze je wel helpen met SEO.
Denk je echt dat het zo simpel is?
Drie redenen waarom je NIET moet focussen op groene vinkjes
1. Voor de focus keyphrase geldt: slechte input = slechte output
Ten eerste scoort het systeem op basis van jouw input. Ik doel hier op het focus keyphrase (of focus keyword oftewel de zoekterm / zoekwoord) welke je zelf in het systeem stopt. Op basis van deze woordcombinatie gaat de tool de pagina van scores voorzien, de welbekende groene, oranje en rode bolletjes of vinkjes.
- Als ik deze blog laat scoren op groene vinkjes maar niet op plek 1 dan krijg ik allemaal rode scores. Omdat deze woordcombinatie onvoldoende terugkomt op de pagina.
- Als ik deze blog laat scoren op groene vinkjes dan krijg ik allemaal groene scores. Omdat deze woordcombinatie veelvuldig terugkomt op meerdere plekken op deze pagina.
Is er iets veranderd aan de tekst, aan de pagina, aan de URL? Het antwoord is natuurlijk nee. Zo zie je hoe je het systeem kunt manipuleren. En stel dat de pagina volledig is geoptimaliseerd voor keyword groene vinkjes, dan nog zal ik er niet goed op gevonden worden omdat het een veel bredere betekenis heeft dan de context waarin ik het gebruik. Denk aan groene vinkjes in Whatsapp of afbeeldingen van groene vinkjes.
2. SEO is complexer dan een paar invulveldjes
Denk je nou echt dat Google zo simpel te vangen is in een paar regeltjes? Ik kan niet achterhalen op hoeveel factoren de tools een score geven. Maar je hebt er meestal een stuk of 20 tot 30 in beeld. Laten het in totaal een paar honderd regels zijn waar een tool naar kijkt. Het Google algoritme is echt wel complexer dan dat.
De tools stammen nog uit de tijd dat het inderdaad meer ging om de juiste woorden op de juiste plekken. ‘Gewoon even de juiste buzzwoorden op de juiste plekken’ zoals een klant van me laatst zei. Maar Google heeft rijkelijk geïnvesteerd in het begrijpen en interpreteren van teksten. Daarnaast zijn de meest recente ontwikkelingen steeds meer gericht op expertise, betrouwbaarheid en de ervaring van anderen met jouw product of bedrijf. Met alleen een paar groene vinkjes heb jij dus geen garantie voor die felbegeerde nummer één plek in Google.
3. Jouw concurrenten gebruiken dezelfde tools
Mensen die mij kennen weten dat ik het vaker roep: “Voor seo gebruikt iedereen dezelfde tools”. Seo specialisten kijken naar dezelfde keyword lijstjes en backlink gap analyses. En jouw concurrenten kijken naar dezelfde rode en groene vinkjes om te bepalen hoe goed ze het doen. Als je de seo wedstrijd probeert te spelen op dezelfde manier als jouw concurrenten, dan is de kans klein dat je gaat winnen.
Zet je ideale klant centraal wanneer je content gaat maken
Hoe moet je tools als Yoast, Rankmath en SEOquake dan WEL gebruiken?
En toch adviseer ik mijn klanten om wel een dergelijke tool te installeren wanneer ze willen gaan werken aan seo. Je kunt natuurlijk een seo specialist inhuren, maar je kunt een deel ook zelf al doen. En dan kan een tool een goed hulpmiddel zijn, mits je het op de goede manier gebruikt.
Check of de basis van seo op orde is
Een tool kan je helpen te checken of je de seo basis op orde hebt. Bijvoorbeeld of je een meta titel en meta omschrijving hebt gemaakt – altijd doen! Soms zie ik bij mijn klanten dat hun blogs één grote lap tekst zijn, zonder titel en tussenkopjes.
Dan kan een tool als Rankmath of Yoast je helpen herinneren om dit goed neer te zetten. En maak dan niet net zo lang tussenkopjes tot je groene vinkjes hebt, maar maak tussenkopjes die voor de lezer jouw tekst prettiger leesbaar maakt.
Inspiratie voor je teksten
Soms krijg ik suggesties van een tool waar ik wat mee doe. Denk aan het gebruik van een getal of een zogenaamd powerwoord in de titel. Statistieken laten zien dat titels met dergelijke woorden over het algemeen beter worden gevonden. Daarom krijg je die suggestie.
Als ik het niet vind passen bij mijn tekst, dan doe ik het niet. Maar soms vind ik het een goede tip en pas ik de titel aan. Op die manier kun je soms goede inspiratie opdoen voor het leuker en mooier maken van je content.
Tips voor echt goede seo teksten
- Zet je ideale klant centraal wanneer je content gaat maken
- Laat zien dat je expert bent, ga werken aan je autoriteit
- Doe je werk dondersgoed zodat je mooie reviews kunt verzamelen
- Streef niet naar alleen maar groene bolletjes van jouw seo tool
- Ga geen content maken puur omdat er zoekvolume op keywords zit
- Laat je content niet maken door (ondeskundige) tools
Tot slot: waarom ik een hekel heb aan het getal 'keyword density'
Van binnen gniffel ik een beetje als ik weer de vraag krijg ‘Ik heb allemaal groene vinkjes maar ik sta niet op plek 1, hoe kan dat?’. Want denk je nou echt dat het zo simpel is? Jouw concurrenten gebruiken ook die groen vinkjes tools. Ze doen allemaal hetzelfde trucje als jij.
Daarnaast ben jij degene die het systeem voedt. Waarbij je met slechte input (van jouzelf) ook slechte output krijgt. Dus je kunt je voorstellen dat groene vinkjes geen garantie zijn voor goede vindbaarheid in Google. Toch kunnen ze je wel helpen met SEO.
Conclusie: jij bent expert, oordeel zelf welke kleur je verdient en gebruik de tools om eventueel te schaven en ter inspiratie.
Kortom als je gaat werken aan de seo van je website zul je primair moeten focussen op je eigen kracht. Jij bent expert, jij maakt content die aansluit bij jouw ideale klant. Jij weet wat speelt bij je ideale klant en jij weet hoe je ze het beste kan helpen.
Een tool kan helpen in seo optimalisatie maar bepaalt niet of jouw pagina goed is of niet. Dus gebruik de tools vooral met gezond verstand en met voldoende zelfvertrouwen dat jij echt wel weet waar jouw doelgroep op zit te wachten.
Wil je aan de slag met seo? Of wil je eens sparren over de mogelijkheden en beperkingen van xxx voor jouw organisatie? Neem contact met mij op, dan praten we er verder over.