Gevonden worden in ChatGPT? Dit zeggen de experts!

Iedereen lijkt precies te weten hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw bedrijf zichtbaar is in AI tools. Was het maar zo simpel… In deze blog vat samen wat de experts er in 2025 over zeggen. En vooral: wat kun jij vandaag nog doen?

Iedereen lijkt precies te weten hoe het werkt. Hoe je jouw bedrijf zichtbaar krijgt in AI tools. Gevonden worden in ChatGPT? Volg deze 5 stappen! Het voelt als het seo tijdperk van jaren geleden: “Met een paar simpele trucjes sta je boven al je concurrenten!” Was het maar zo simpel…

Het zoekgedrag van mensen verandert razendsnel. Losse zoekwoorden maken plaats voor complete vragen, mensen verwachten geen lijst met linkjes maar complete antwoorden. En het zoeken gebeurt kris kras door verschillende platformen. 

In deze blog vat ik meerdere artikelen en onderzoeken uit 2025 samen, die gaan over vindbaarheid in ChatGPT. Dus je krijgt ook van mij een lijstje met punten die je kan doen om beter gevonden te worden. Maar onderaan de streep geldt vooral het E-E-A-T principe van Google: zorg dat je gezien wordt als betrouwbare expert, met ervaring en autoriteit op je vakgebied. 

Mensen stappen over van Google naar AI voor hun zoekopdrachten

Volgens Frankwatching (mei 2025) verliest Google terrein aan AI-chatbots. Cloudflare (maart 2025) rapporteert dat het wereldwijde verkeer naar generatieve AI tools (dus tools die (teksten) kunnen genereren) in een jaar tijd met 251% is toegenomen. Volgens Adobe Analytics is er zelfs een toename van 1200% in AI verkeer naar retail websites. Kortom, zichtbaar zijn in AI-antwoorden is niet langer nice-to-have. Het is essentieel.

Zoekopdrachten worden langer en concreter

Onze zoekopdrachten veranderen; ze worden langer en concreter. We praten meer tegen onze telefoon waardoor zoekopdrachten langer worden. En we weten dat we met een meer concrete vraag ook beter antwoord krijgen.  In plaats van “fietsbril op sterkte” stellen mensen bijvoorbeeld de vraag “Wat is een goede bril voor op de racefiets voor iemand met -3,5 sterkte?”. En als we recepten zoeken gaan we niet meer eindeloos door recepten scrollen. We geven onze allergieën door en wat we in de koelkast hebben liggen, laat ChatGPT er maar een mooi recept van maken! 

Word jij al genoemd in ChatGPT?

De makkelijkste manier om dit te achterhalen, is door het zelf op te zoeken. Hou er wel rekening mee dat je de resultaten wel beïnvloedt door jouw eigen communicatiegeschiedenis met de tool die je gebruikt.

Gebruik je Google Analytics? Dan kun je het heel eenvoudig opzoeken door de volgende drie stappen te volgen: 

  1. Ga naar User Acquisition
  2. Selecteer First user source
  3. Zoek op ChatGPT

Je kunt ook de volgende video bekijken, daarin wordt het uitgelegd. 

5 tips voor meer vertoningen in ChatGPT

Vijf concrete tips waar je mee aan de slag kan. Deze punten helpen je ook met vindbaarheid in Google. Maar denk niet dat je in vijf snelle stappen ineens massaal vermeld gaat worden door ChatGPT of andere AI tools. 

Want zoals ik in de introductie ook al zei; onderaan de streep geldt vooral het E-E-A-T principe van Google: zorg dat je gezien wordt als betrouwbare expert, met ervaring en autoriteit op je vakgebied. Dat bouw je niet met vijf simpele stappen. En sta je er wel, dan ben je dat ook niet ineens kwijt (gelukkig).

Vijf concrete tips waar je mee aan de slag kan. Deze punten helpen je ook met vindbaarheid in Google. Maar denk niet dat je in vijf snelle stappen ineens massaal vermeld gaat worden door ChatGPT of andere AI tools. 

Want zoals ik in de introductie ook al zei; onderaan de streep geldt vooral het E-E-A-T principe van Google: zorg dat je gezien wordt als betrouwbare expert, met ervaring en autoriteit op je vakgebied. Dat bouw je niet met vijf simpele stappen. En sta je er wel, dan ben je dat ook niet ineens kwijt (gelukkig).

Beantwoord echte vragen

Stel de vraag en geef direct het antwoord in je tekst. Geen wollige taal of mooie introducties op je antwoord. Gewoon straight to the point, vraag + antwoord.

Leg uit, ga niet verkopen

Schrijf teksten die helder en concreet zijn. Gebruik duidelijke taal (bijvoorbeeld B1 leesniveau). Dus niet ‘innovatieve oplossingen’ maar ‘doe abc en je krijgt xyz’.

Voeg structured data toe

Structured data is als een soort markering dat je aan je content hangt. Je markeert tekst bijvoorbeeld als vraag + antwoord, prijs of evenement. In WordPress zijn hier plugins voor.

Dien een sitemap in bij Bing

ChatGPT gebruikt grotendeels Bing voor de live webresultaten (bron). Een sitemap is een soort van ‘inhoudsopgave’ van je website. Het helpt als je die aan Bing doorgeeft.

Bouw autoriteit buiten je site

Zoals ook voor ‘gewone seo’ geldt, is het belangrijk dat je bouwt aan zichtbaarheid buiten je site. Denk aan blogs, gastspreker of een forum. En vraag om reviews! Die zijn in alle opzichten belangrijk voor je business. 

Wat werkt niet?

Advertenties zien we vooralsnog niet terug in AI tools. Ik ga er vanuit dat dat nog wel gaat veranderen, maar dit is je kans. Bovenaan vermeld worden in een AI tool, is ook bovenaan in de resultaten. Zonder ‘vervuiling’ van advertenties, waardoor je tegenwoordig in Google soms niet eens meer zichtbaar bent zonder te moeten scrollen. 

Keyword stuffing, dat werkt al lange tijd niet meer. Het wordt me gek genoeg nog steeds regelmatig gevraagd of we niet meer keywords moeten verwerken in teksten. Nee. Hou het bij echte content, werk aan je E-E-A-T, dan ben je lekker bezig voor alle zoekmachines. 

Dit kun jij vandaag nog doen voor zichtbaarheid in ChatGPT

Schrijf je in voor de workshop bloggen met ChatGPT

  • Kleine groepjes in Leiden (Schipholweg)
  • Anderhalf uur en €197 investering
  • Je gaat naar huis met een blog, social posts en heel veel kennis  

Wil je niets missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inhoud

Benieuwd naar mijn manier van werken?

Mijn seo aanpak is wellicht anders dan wat je gewend bent. Niet de keywords maar jouw ideale klant staat centraal. Klinkt logisch toch? Daarnaast gebruik ik de meest geavanceerde tools voor het maken van goede analyses.

Wil je een keer met mij sparren hoe ik dit voor jou zou aanpakken? Een video kennismaking is zo gepland!

Rianne Verheijen is jouw SEO specialist

Lees meerrrrr over seo in mijn blogs

Beter gevonden in Google en ChatGPT, zo blijf je als dienstverlener zichtbaar

Kan Google teksten van ChatGPT herkennen? (update juli 2025)

URL aangepast? 404 melding? Vergeet je 301 redirect niet in te stellen!

Dit is hoe je ChatGPT kunt personaliseren (en waarom je dat wilt als ondernemer)

Winkelmand 0