Google E-E-A-T in 2025 en waarom het belangrijk is voor SEO?

Google heeft de afgelopen jaren flink ingezet op het verbeteren van het algoritme. Met name de kwaliteit van de content en autoriteit zijn zwaarder gaan wegen in het bepalen welke website hoog in Google komt. Google heeft dit samengevat in het E-E-A-T-principe. In deze blog leggen lees je wat E-E-A-T inhoudt, waarom het belangrijk is voor SEO, en hoe je het toepast om hoger in Google te komen.

De basis van E-E-A-T

E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness. E-E-A-T draait om het beoordelen van de kwaliteit en betrouwbaarheid van webpagina’s. Google wil gebruikers de best mogelijke resultaten bieden die aansluiten bij hun zoekintentie. Dit model helpt daarbij door content te evalueren op basis van vier pijlers:

  1. Experience (Ervaring): Heeft de auteur aantoonbare ervaring met het onderwerp?
  2. Expertise (Deskundigheid): Is de auteur een expert in het vakgebied?
  3. Authoritativeness (Autoriteit): Hoe goed staat de auteur of website bekend binnen de niche?
  4. Trustworthiness (Betrouwbaarheid): Is de content feitelijk juist en betrouwbaar?

Het gaat er dus steeds meer om dat je echt expert bent in jouw vakgebied en dat je dat op alle (online) vlakken goed laat blijken. Het is dus verleden tijd voor ouderwets keywords stuffen, content maken rondom keywords en linkjes inkopen voor een hogere autoriteit. Die seo trucjes prikt Google steeds beter doorheen.

Optimaliseren van EEAT voor seo
Optimaliseren van EEAT voor seo

E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness. E-E-A-T draait om het beoordelen van de kwaliteit en betrouwbaarheid van webpagina’s. Google wil gebruikers de best mogelijke resultaten bieden die aansluiten bij hun zoekintentie. Dit model helpt daarbij door content te evalueren op basis van vier pijlers:

  1. Experience (Ervaring): Heeft de auteur aantoonbare ervaring met het onderwerp?
  2. Expertise (Deskundigheid): Is de auteur een expert in het vakgebied?
  3. Authoritativeness (Autoriteit): Hoe goed staat de auteur of website bekend binnen de niche?
  4. Trustworthiness (Betrouwbaarheid): Is de content feitelijk juist en betrouwbaar?

Het gaat er dus steeds meer om dat je echt expert bent in jouw vakgebied en dat je dat op alle (online) vlakken goed laat blijken. Het is dus verleden tijd voor ouderwets keywords stuffen, content maken rondom keywords en linkjes inkopen voor een hogere autoriteit. Die seo trucjes prikt Google steeds beter doorheen.

Waarom is E-E-A-T belangrijk voor SEO?

E-E-A-T is een belangrijke richtlijn om aan te houden, wanneer je hoger in Google wilt komen. Het versterkt niet alleen je zichtbaarheid in zoekmachines, maar bouwt ook vertrouwen op bij je doelgroep. Maar het is niet iets waar je een score op kunt halen. Je kunt dus niet zien welk ‘rapportcijfer’ je krijgt op deze vier pijlers. Het is handig om je eigen online performance te bekijken in het licht van E-E-A-T, omdat het inzichtelijk maakt waar je aan moet werken om hoger in Google te komen. 

Ben je bijvoorbeeld expert op jouw vakgebied, maar heb je er online weinig informatie over gepubliceerd, dan is de kans klein dat Google jou als expert ziet. Geen wonder dus dat veel specialisten steeds meer aan het bloggen zijn.

Blog je je suf op je eigen site maar ben je niet zichtbaar op social media, dan vergeet je dus te werken aan je autoriteit. Want op je website kun je alles zelf regisseren. Hoe goed je zichtbaar bent op social media, het aantal volgers en de interactie die je daar hebt, dat is een indicatie voor hoe ‘echt’ jij bent en hoeveel autoriteit je eigenlijk hebt op dit gebied. 

Ben je al heel goed bezig met maken van goede content, maar is er niemand die jou een review heeft gegeven, dan kan dat ook een punt van aandacht zijn. Over het algemeen zien we namelijk dat bedrijven met meer en betere reviews, ook hoger scoren in Google. Dat is een combinatie van deze vier factoren die terug te zien is in je reviewscore. Punt van aandacht dus als je wil scoren in Google.

Hoe optimaliseer je jouw website voor E-E-A-T?

Het verbeteren van E-E-A-T vraagt om specifieke acties op en buiten je website. Hieronder vind je per onderdeel wat je kunt doen. Met deze gerichte acties werk je niet alleen aan betere SEO-resultaten, je bouwt ook aan een betrouwbaar online imago.

Experience (Ervaring)

Op je website:

  • Voeg persoonlijke ervaringen toe aan je content, zoals casestudies of klantverhalen.

  • Gebruik originele afbeeldingen, video’s of data om je expertise te ondersteunen.

Buiten je website:

  • Publiceer gastblogs op platforms binnen je niche om je ervaring te tonen.

  • Deel je ervaringen en inzichten op social media en ga de interactie aan met je doelgroep

  • Zorg dat je buiten je website genoemd wordt bijvoorbeeld als gastspreker van een event

Expertise (Deskundigheid)

Op je website:

  • Zorg voor een duidelijke auteurspagina waarin je kwalificaties en expertise worden uitgelicht.

  • Publiceer regelmatig diepgaande artikelen en onderzoek binnen je vakgebied. Zorg ervoor dat er een duidelijke structuur zit in deze artikelen, dat ze logisch met elkaar en de rest van de website worden verbonden.

  • Zorg voor actuele content. Is een blog verouderd? Update deze dan en publiceer deze opnieuw met duidelijke vermelding van de nieuwste datum. 

Buiten je website:

  • Haak in op de actualiteit die jouw vakgebied raakt, bijvoorbeeld met een opiniestuk.

  • Neem deel aan webinars, conferenties of podcasts om je kennis te delen.

Authoritativeness (Autoriteit)

Op je website:

  • Bouw linkjes naar waardevolle, betrouwbare bronnen. Bijvoorbeeld als bronvermelding of als doorverwijzing om meer over het onderwerp te lezen.

  • Werk aan het verkrijgen van reviews en bouw klantcases om je autoriteit te bewijzen.

Buiten je website:

  • Zorg dat jouw website genoemd wordt op betrouwbare websites. Bijvoorbeeld door samenwerkingen aan te gaan met online partijen die wat in de melk te brokkelen hebben op jouw vakgebied. Mag jij daar als expert je mening geven, bijvoorbeeld in een blog, colomn of opiniestuk, dan helpt dit met bouwen van je autoriteit. Het beste is als er dan ook een linkje naar je website wordt geplaatst.  

  • Het is belangrijk dat mensen online over je gaan praten. Dus zorg dat je vermeldingen krijgt in relevante publicaties en media, bijvoorbeeld als je ergens als spreker bent geweest, of in een mooie klantcase.

Trustworthiness (Betrouwbaarheid)

Op je website:

  • Zorg voor een veilige website met een SSL-certificaat (HTTPS).

  • Voeg uitgebreide contactinformatie en een privacyverklaring toe.

  • Heb je een webshop, ben dan duidelijk over je algemene voorwaarden, retourbeleid en betalingen. 

Buiten je website:

  • Verzamel positieve reviews op platformen zoals Google Reviews en Trustpilot.

  • Stimuleer klanten om aanbevelingen te delen via sociale media.

Stappenplan om met EEAT aan de slag te gaan

Wil je aan de slag met E-E-A-T? Dit stappenplan kan je helpen om te werken aan de juiste onderdelen en onderwerpen. 

  1. Onderzoek je doelgroep: Analyseer welke vragen en problemen zij hebben.

  2. Bepaal je expertisegebieden: Kies onderwerpen waarin jij/jouw organisatie een autoriteit kan zijn.

  3. Maak authentieke content: Deel persoonlijke ervaringen, inzichten en goed onderbouwde informatie. Dat kan in tekst maar vergeet ook niet bijvoorbeeld video, foto, infographics en podcasts. 

  4. Deel je kennis op en buiten je website: Deel je kennis niet allen op je website, maar ook op o.a. social media, YouTube of in een podcast. Het is helemaal top als jouw content ook buiten je eigen kanalen zichtbaar wordt omdat je moddervette content hebt gemaakt die mensen gaan delen.  

  5. Monitor je voortgang: Gebruik tools zoals Google Analytics en Search Console om de prestaties van je pagina’s te volgen.

Met dit stappenplan leg je een stevige basis om te GRRRRRoeien in Google 🐯

Heb je hier een SEO specialist nodig?

It depends… (Het standaard antwoord van de gemiddelde seo specialist.)

Het begint met het heel goed kennen van je doelgroep en hun behoeftes. Daarna ga je onderzoeken waar je je doelgroep al goed bedient en waar de kansen liggen. Dit onderzoek zou je zelf kunnen doen. Een seo specialist heeft wel meer tools en ervaring om dit onderzoek te kunnen doen. Maar soms ben je er al met de 20/80 regel, wat klantinterviews en een gezonde portie onderbuikgevoel. 

Want zoals eerder al gezegd, het gaat steeds minder om de juiste keywords op de juiste plekken. Het gaat steeds meer om de juiste informatie in de juiste vorm op het juiste moment aanbieden aan de doelgroep. Ik zie seo dan ook niet als losse pijler binnen de organisatie. Het is een onderdeel van je complete (online) marketingstrategie. 

Dus it depends.

Wat doet een seo specialist die verder kijkt dan alleen seo

Wil je online echt iets bereiken, ga dan voor een seo specialist die jou helpt met deze vraagstukken. Eentje die niet alleen kijkt naar keywords en rankings. Iemand die content in breder perspectief plaatst en de ideale klant / persona / doelgroep (geef het beestje een naampje) voorop stelt. En dit doorvertaalt naar een online strategie, waarbij seo ook wordt meegenomen. 

Ik pak het altijd op deze manier aan. Ik werk dan ook graag samen met verschillende bureaus. O.a. Tweekoppig en Marta Klement voor het bepalen van de merkidentiteit en de doelgroep goed in kaart krijgen. Met Buro-Z voor socials en advertenties. Met Flerque werk ik samen voor de bouw van toffe websites en Iemke’s Atelier ontwerpt de beste UX designs. Ik train zelf mijn klanten hoe ze vlot goede content kunnen maken. Bijvoorbeeld door een workshop ChatGPT, door het interviewen van klanten en door goede data analyse in Google Search Console en gratis beschikbare seo tools. 

Wil je niets missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inhoud

Benieuwd naar mijn manier van werken?

Mijn seo aanpak is wellicht anders dan wat je gewend bent. Niet de keywords maar jouw ideale klant staat centraal. Klinkt logisch toch? Daarnaast gebruik ik de meest geavanceerde tools voor het maken van goede analyses.

Wil je een keer met mij sparren hoe ik dit voor jou zou aanpakken? Een video kennismaking is zo gepland!

Rianne Verheijen is jouw SEO specialist

Lees meerrrrr over seo in mijn blogs

URL aangepast? 404 melding? Vergeet je 301 redirect niet in te stellen!

Dit is hoe je ChatGPT kunt personaliseren (en waarom je dat wilt als ondernemer)

AI overviews & SEO en de gevolgen voor ondernemers

Gevonden worden in ChatGPT? Dit zeggen de experts!

Winkelmand 0