Linkbuilding tips voor beginners

Wil je beter gevonden worden in Google? Dan is het belangrijk dat je gaat werken aan de kracht, autoriteit van jou en je website. In deze blog krijg je tips waar je direct mee aan de slag kan. Lees ook hoe het mijn eigen website enorm heeft laten groeien.

De tips die je leest in deze blog, heb ik toegepast op mijn eigen website waardoor ik in één jaar tijd ben gegroeid van een score 7 naar 21. Op een schaal van 0-100 is dat een behoorlijke stijging! In deze blog lees je wat je moet doen om dat zelf ook voor elkaar te krijgen.

Wil je hier ook mee aan de slag? Even sparren wat voor jou een goede strategie zou kunnen zijn? Neem contact met me op, ik denk graag met je mee. 

Domain rating online tigers gestegen door linkbuilding

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verzamelen van linkjes die naar jouw website verwijzen. Denk maar eens aan een blog die je leest waar in de tekst een linkje staat. Je wil graag weten wat er voor informatie achter dat linkje staat, dus je klikt erop. En ineens bevind je je op een nieuwe website. Bijvoorbeeld je bent op een website waar informatie staat over sportschoenen. In de tekst staat een linkje waardoor je bij een webshop voor sportschoenen komt. Tadaaaa! Dat is dus linkbuilding: een linkje waarbij je van de ene naar de andere website gaat.

Dit noemen we externe linkbuilding; het verzamelen van linkjes die naar jouw website verwijzen. Er bestaat ook nog zoiets als interne linkbuilding, dat gaat over linkjes binnen een website. Als je daar op klikt ga je dus naar een pagina binnen dezelfde website. In deze blog ga ik dieper in op externe linkbuilding.

Waarom is externe linkbuilding belangrijk?

Door linkjes te verzamelen, vergroot je de autoriteit van jouw website. Deze linkjes ziet Google als een soort van aanbevelingen. En hoe meer aanbevelingen je hebt verzameld, hoe krachtiger jouw website wordt. Deze kracht noemen we autoriteit.

Eigenlijk werkt het net als in het echte leven. Als iemand met veel autoriteit een statement maakt, dan neem je het makkelijker aan dan wanneer een onbekende diezelfde statement maakt. Denk bijvoorbeeld aan The Voice of Holland. In de jury zitten mensen met autoriteit, zij hebben het al gemaakt in de muziek business. Als Ali B zegt dat je goed kunt rappen, dan zullen er veel mensen zijn die dat ook vinden. Terwijl als ik dat zeg… tsja dan geloof je het toch iets minder 

Door linkjes te verzamelen, vergroot je de kracht van jouw website

Waarom linkbuilding uitbesteden als je het ook zelf kunt doen!

Soms wordt er geheimzinnig gedaan over linkbuilding. Het zou allemaal heel moeilijk zijn en er worden soms mega bedragen gevraagd voor het plaatsen van een linkje in een blog. Eerlijk is eerlijk, als je in de top van de online spelers meedoet, is het best complex. Maar als je nog wat meer in de online kinderschoenen staat en je wil ermee gaan starten, dan kun je het gewoon zelf!

Linkbuilding strategie start: hoe sta je er nu voor?

Iedere strategie start met een nulmeting: hoe sta je er nu voor? Om je huidige autoriteit score te meten, kun je meerdere websites gebruiken. Ik gebruik zelf graag de website authority checker van AHrefs. Dit is een gratis tool waar je de URL van je eigen website in kunt vullen. Je komt daar de volgende begrippen tegen. 

Domain Rating

Deze score geeft aan wat de autoriteit is van jouw website. Deze is gebaseerd op een schaal van 0 tot 100. Hoe hoger de score, hoe krachtiger jouw website is. En dat is dus nodig om beter gevonden te worden in Google.

Aantal linking websites & backlinks

Je ziet onder je Domain Rating score nog twee getallen staan. De Linking website score geeft aan hoeveel websites een linkje naar jouw website hebben. Hoe meer websites er naar die van jou verwijzen, hoe beter. Het getal bij Backlinks geeft aan hoeveel linkjes er in totaal zijn gebouwd. Ook hiervoor geldt; hoe meer hoe beter. 

Google hecht wel waarde aan spreiding van het aantal linkjes over verschillende websites. Ga dus niet op één website xxxtig linkjes aanvragen. Liever smeer je het uit over zoveel mogelijk verschillende websites.

Backlink waarde bepaling

Je hebt vast wel eens gehoord van kwalitatieve en kwantitatieve backlinks. Zo niet (en ook indien wel), hier volgt een stukje uitleg.

Een kwalitatieve backlink staat op een krachtige website die gevuld is met goede content. Denk bijvoorbeeld aan een artikel over vloerkleden op de website van VT wonen. Een linkje in dit artikel naar jouw vloerkleden website is dan een kwalitatieve link. Deze heeft over het algemeen meer waarde dan een kwantitatieve backlink.

Bij een kwantitatieve backlink moet je meer denken aan online bedrijvengidsen. Dit zijn websites als startpagina.nl, nederlandinbedrijf.nl en detelefoongids.nl. Hier staat weinig content, het is vooral een verzameling linkjes naar andere websites. Je kunt je voorstellen dat het makkelijker is om zo’n linkje te verkrijgen, deze is dan ook minder waard dan een kwalitatieve backlink waarbij er meer moeite is gestoken in het creëren van de link en de content er omheen.

Als je wil weten vanaf welke websites op dit moment een linkje staat naar jouw website, bekijk dit dan op de Backlink Checker van AHrefs.

Zo kom je makkelijk aan nieuwe linkjes!

Okay, je hebt een startpunt. Je weet wat je Domain Rating is, je weet hoeveel backlinks je hebt en over hoeveel websites deze linkjes verspreid zijn. Nu is het zaak om nieuwe linkjes te gaan bouwen. Hieronder vind je een aantal tips.

Het is eigenlijk heel eenvoudig: je meldt jouw website aan bij online bedrijvengidsen. Veel van deze gidsen plaatsen gratis een linkje voor je.

Net als bij de online bedrijvengidsen is het ook een eenvoudige stap om je aan te melden bij startpagina’s. Zorg er wel voor dat het relevante startpagina’s zijn. Hoe relevanter, hoe meer waarde het linkje voor je heeft.

Er zijn altijd mensen die het leuk vinden om te bloggen over jouw onderwerp. Zijn er al bloggers die je volgt omdat ze over jouw onderwerp schrijven? Is er een platform waar jouw doelgroep komt? Bij welke website zou jij graag een gastblog willen plaatsen? Benader ze eens, zo eenvoudig is het!

Beter goed gejat dan slecht bedacht. Je leest het in mijn blogs misschien wel eens vaker. Maar heel veel informatie over jouw concurrenten is op te vragen. Oók waar jouw concurrenten een linkje hebben geplaatst. In de AHrefs Backlink Checker zie je 100 linkjes per concurrent. Wil je meer linkjes zien? Dat kan helaas niet gratis. Als service voor mijn klanten & bezoekers, bied ik aan dat je geen $100 maar slechts €50 per maand betaalt voor toegang tot AHrefs. Je krijgt hiermee toegang tot alle backlink informatie (en zoekwoorden) van jouw concurrenten! Zo kun je iedere week/maand opzoeken waar zij de nieuwe linkjes hebben geplaatst. Zie het als inspiratie voor jouw eigen linkbuilding strategie.

En dit moet je NIET doen als je gaat linkbuilden

Het gaat allemaal om balans. Een goed backlinkprofiel bestaat uit kwalitatieve en kwantitatieve backlinks. Zware en minder zware linkjes. Van sterke en minder sterke websites. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat je vooral niet moet doen is:

  • Linkjes bouwen op onbetrouwbare websites
  • Alleen maar kwantitatieve backlinks bouwen
  • Linkjes verzamelen van één website (domeinnaam)
  • Linkjes verzamelen van niet-relevante websites, bijvoorbeeld een interieur website die een linkje plaatst naar jouw website terwijl die daar totaal niet over gaat.

Conclusie

Je leest het, je kunt zelf een heel mooie start maken met linkbuilding. Je weet nu waar je op moet letten, wat je kunt doen en ook vooral wat je niet moet doen.

Vergeet niet: linkbuilding is slechts één van de onderdelen van jouw SEO strategie. Om echt goed te gaan scoren in Google, moet je ook aan content en techniek gaan werken. En vergeet niet je zichtbaarheid op social media. Uiteindelijk geeft Google prioriteit aan degene die echt de specialist is in z’n vakgebied, de expert.

Heel veel succes gewenst met starten met linkbuilding! Loop je vast? Zie je door de bomen het bos niet meer? Of ben je gegroeid van kinderschoenen naar een grotere speler? Ik help je graag verder op weg.

Wil je niets missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inhoud

Benieuwd naar mijn manier van werken?

Mijn seo aanpak is wellicht anders dan wat je gewend bent. Niet de keywords maar jouw ideale klant staat centraal. Klinkt logisch toch? Daarnaast gebruik ik de meest geavanceerde tools voor het maken van goede analyses.

Wil je een keer met mij sparren hoe ik dit voor jou zou aanpakken? Een video kennismaking is zo gepland!

Rianne Verheijen is jouw SEO specialist

Lees meerrrrr over SEO strategie

Schrijf met AIDA een landingspagina die conversie oplevert

Google nieuws en de gevolgen voor seo

Kan Google teksten van ChatGPT herkennen?

ChatGPT en de gevolgen voor SEO

Winkelmand 0