Wat is het AIDA-model?
Het AIDA-model beschrijft vier stappen die essentieel zijn in een marketingboodschap: Attention, Interest, Desire, en Action. Het doel is om een bezoeker te begeleiden van bewustwording en herkenning naar daadwerkelijke actie. Dat kan een aankoop zijn, maar ook bijvoorbeeld een ingevuld contactformulier of iemand die jou mailt of belt.
De kracht van het model zit in de logische volgorde waarin je de klant meeneemt door zijn of haar koopproces. Het begint met het trekken van aandacht en eindigt met het stimuleren van actie. Wil je hier meer over weten? Keertje sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Laten we een keertje videobellen!
1. Attention: trek direct de aandacht
Je hebt slechts een paar seconden om de aandacht van je bezoeker te grijpen. Als dat niet lukt, verlies je deze lezer, jouw potentiële klant. Belangrijk dus dat je de aandacht grijpt en vasthoudt! Dit doe je met een pakkende titel.
Vanuit seo wil je het liefst dat het belangrijkste zoekwoord hierin terugkomt. Vanuit de gebruiker wil je dat deze uitnodigt om verder te lezen. De ideale titel is een combinatie van deze twee. Lukt dat niet, dan is mijn advies om de doelgroep voor te laten gaan op seo. Dat klinkt misschien vreemd uit de pen van een seo specialist, maar seo is meer dan keywords proppen. Zoals ik vaak zeg: “aan clicks heb je niks”. Zorg dat je de aandacht pakt en de lezer verder wil lezen.
- Gebruik een krachtige titel
De titel van je pagina moet direct duidelijk maken wat jouw product of dienst biedt. Bijvoorbeeld: “Schrijf met AIDA een landingspagina die conversie oplevert”. Wanneer het past, verwerk dan ook het belangrijkste keyword in deze titel. - Visueel aantrekkelijk ontwerp
Kies voor een overzichtelijke pagina met opvallende kleuren (wel binnen de huisstijl!), een pakkende afbeelding of zelfs een korte video. Zorg dat belangrijke informatie direct zichtbaar is, zonder dat bezoekers hoeven te scrollen. - Pas je boodschap aan je doelgroep aan
Gebruik taal en visuals die aansluiten bij de behoeften van je doelgroep. Stel jezelf daarom vragen als “Welke woorden gebruiken ze? Welke pijn ervaren ze? Welke wens hebben ze? Wat spreekt ze aan?”
Aan clicks heb je niks
2. Interest: wek nieuwsgierigheid
Nu je de aandacht hebt, moet je zorgen dat je bezoeker blijft. Hier draait alles om relevantie en herkenning.
- Benoem het probleem van je doelgroep
Laat zien dat je begrijpt waar je bezoeker tegenaan loopt. Bijvoorbeeld: “Blijft SEO maar op jouw to do lijstje staan?” of “Heb je last van grote spelers in Google die wél goed gevonden worden?” - Gebruik storytelling of voorbeelden
Vertel hoe anderen succesvol zijn geworden dankzij jouw oplossing. Een kort verhaal of een review of testimonial kan hier wonderen doen. - Hou het scanbaar
Gebruik opsommingen, korte alinea’s, quotes en pakkende alineatitels om de interesse vast te houden. Bezoekers lezen online vaak oppervlakkig. Zorg er daarom voor dat de lezer de pagina makkelijk kan scannen.
3. Desire: wek verlangen naar jouw aanbod
In deze stap ga je verder dan alleen interesse. Je moet een sterk verlangen creëren dat jouw product de oplossing is.
- Benadruk de voordelen
Beschrijf waarom jouw dienst of product uniek is. Dit kan bijvoorbeeld met bullet points:- Snel resultaat
- Persoonlijke begeleiding
- 100% tevredenheidsgarantie
- Social proof
Voeg testimonials, reviews of cijfers toe om vertrouwen te winnen. Mensen zijn eerder geneigd iets te kopen als ze zien dat anderen al tevreden zijn. - Speel in op emoties
Maak duidelijk hoe jouw aanbod het leven van de klant heeft verbeterd. Benoem emoties zoals gemak, status of plezier. - Benoem de resultatenWat zijn de doelen die bereikt zijn? Denk aan de financiële resultaten, meer klanten, betere posities in Google of hogere klanttevredenheid. Dit zijn doelen die jouw potentiële klant ook graag wil bereiken.
4. Action: zet aan tot actie
De laatste stap is het belangrijkste: je wilt dat je bezoeker actie onderneemt. Dit kan een aankoop, inschrijving of offerteaanvraag zijn.
- Duidelijke call-to-action (CTA)
Zorg voor een korte en krachtige oproep, zoals: “Plan vandaag nog een gratis adviesgesprek” of “Download nu onze handleiding.” - Verwijder drempels
Maak het eenvoudig om actie te ondernemen. Vraag niet om te veel informatie en zorg voor een veilige betaal- of inschrijfomgeving. Vaak heb je al genoeg aan alleen naam en mailadres. Of je maakt het mogelijk om direct een afspraak in te plannen in je agenda zoals bij mij op de website.
Urgentie en schaarste
Gebruik technieken zoals beperkte voorraad of een tijdgebonden aanbieding: “Alleen deze week: 20% korting op al onze diensten!”. Zorg ervoor dat je dat alleen communiceert als het ook daadwerkelijk zo is. Een pagina waar altijd staat “Alleen vandaag 20% korting!” staat onprofessioneel als het er gister en morgen ook staat.
Waarom het AIDA-model werkt
Ondanks dat het model bijna 100 jaar geleden werd geïntroduceerd, werkt het nog steeds. Het is namelijk gebaseerd op universeel consumentengedrag. Wij mensen zijn veel meer gewoontedieren dan we denken. En veel keuzes worden onbewust beïnvloed, dat werkt vandaag de dag nog steeds hetzelfde als heel veel jaar geleden. Of het nu gaat om een snelle impulsaankoop of een weloverwogen beslissing zoals een huis kopen, het proces van aandacht trekken, interesse wekken, verlangen opbouwen en actie stimuleren, kun je hier altijd op toepassen.
Conclusie
Met het AIDA-model kun je gestructureerd werken aan landingspagina’s die conversie opleveren. Zeker wanneer mensen via seo op je website landen, is het belangrijk om ze goed mee te nemen in je verhaal. Ze kennen vaak je bedrijf nog niet en weten niet dat jij al heel veel tevreden klanten hebt. Wil jij hiermee aan de slag met wat begeleiding? Met seo coaching begeleid ik bedrijven in dit proces van vindbare pagina’s bouwen die conversie opleveren. Zodat je kunt groeien met je bedrijf door landingspagina’s die klanten trekken én conversie opleveren.