Hoger komen in Google: waardevolle tips en tricks voor elke ondernemer met een website

“Kun jij even mijn SEO doen?” Het is een vraag die mij regelmatig gesteld wordt. Nee dat kan ik niet. Je vraag toch ook niet aan een diëtist “Kan ik even afvallen”?

SEO is niet ‘even’ en het is ook niet iets wat je even ‘doet’. SEO vraagt misschien eenmalig de boel rechtzetten, zie het als een crash dieet om een goede basis neer te zetten. Maar daarna is het consistent eraan blijven werken om iedere week een stapje hoger te komen in Google. Iedere week moet het een blok in je agenda zijn. Zodat je stap voor stap groeit naar een website die steeds hoger in Google staat. Zodat je groeit naar meer bezoekers & meer online omzet voor de ondernemer.

Waarom is hoger in Google komen zo moeilijk?

Om hoog te komen in Google heb je geduld en consistent werken nodig. Maar wat bedoel ik daar eigenlijk mee?

Geduld

Het lastige van SEO is dat je niet direct resultaat ziet van je noeste arbeid. Dat kan demotiverend werken. Net als met afvallen: na een dag niet snoepen kun je niet ineens in die te krappe spijkerbroek. Na een week niet snoepen en 3x sporten waarschijnlijk ook nog niet. Maar je weet ook dat als je volhoudt, dat het resultaat er dan zal zijn.

Consistent werken

Net als met afvallen, moet je consistent eraan blijven werken. Als je doordeweeks niet snoept en sport, maar je in het weekend helemaal laat gaan, ga je geen resultaat zien. Met SEO werkt het ook zo. Als je 10 weken achter elkaar hard werkt aan de SEO van je site en er dan een paar weken niks aan doet, zul je zien dat je weer daalt in de rankings. Zeker als er veel concurrentie is op jouw onderwerp. Maak SEO belangrijk en blok iedere week een moment om aan de rankings van jouw website te werken.

Hoger in Google bereik je door consistent eraan te werken

Hoe kom ik hoger in Google?

Als je wilt dat je website beter scoort, ga dan werken aan de volgende 3 SEO-pijlers:

  1. Content
  2. Techniek
  3. Autoriteit

 

De eerste 2 pijlers scharen we onder on-site SEO: aanpassingen aan de website zelf om deze beter te laten scoren. De derde pijler is off-site SEO: activiteiten buiten de website die helpen om hoger in Google te komen. Wil je zelf aan de slag met SEO, lees dan vooral verder, hieronder staan 10 praktische tips die jou een duwtje in de rug geven. Heb je de smaak te pakken? Kijk dan eens bij de online SEO cursus of dat wellicht iets voor je is. Wil je liever strategisch advies specifiek over jouw website en/of besteed je de boel liever uit? Ook daarvoor ben je bij Online Tigers aan het juiste adres!

Website hoger in Google: 10 waardevolle tips

Wat kun jij doen om je website beter te laten ranken? Hieronder staan 10 praktische tips die direct en eenvoudig toe te passen zijn:

Heb jij een idee met welke zoektermen jouw doelgroep jou kan vinden? Verwerk die in de tekst en dan met name in de headers. Google scant de tekst en kijkt vooral in de H1,H2 en H3 hoe waardevol en relevant jij bent voor eventuele bezoekers.

Zorg voor links naar jouw website vanuit andere websites. Elke link ziet Google als een stem voor jou. Hoe meer stemmen jij voor je wint, des te hoger je in Google komt te staan.

Schrijf je eigen, unieke content. Het kopiëren en plakken van andere websites wordt door Google afgestraft door jou lager in de Google rankings te plaatsen.

Check bij Google wat de snelheid van jouw website is. Een trage website is voor bezoekers niet fijn én zorgt voor een lagere ranking in Google. Vaak kun je de snelheid opkrikken door te kiezen voor goede hosting en door je afbeeldingen te croppen (kleiner maken). Ga vooral voor een hoge snelheid op mobiel, dat is namelijk waar Google ook naar kijkt.

Met een goede menustructuur help je niet alleen de bezoekers maar ook Google de samenhang tussen de pagina’s onderling te begrijpen. Met de menustructuur bouw je ook meteen een hiërarchie, hoe ‘hoger’ een pagina in de hiërarchie (hoe dichter bij de homepage), hoe zwaarder deze pagina is. vermeld keywords in het menu, zodat Google en de bezoekers weten wat ze op desbetreffende pagina’s kunnen vinden. Een bezoeker van jouw website hoort binnen 3 kliks de informatie te vinden die hij of zij zoekt.

Hoe specifieker een pagina is, hoe groter de kans dat deze gevonden wordt door jouw doelgroep. Zorg voor relevante content en wees niet bang om deze zogenaamde long tail keywords te gebruiken. Want hoe specifieker de pagina, hoe groter de kans dat deze wordt gevonden.

Niks zo vervelend als linkjes op jouw website die niet werken. Zorg er dus voor dat alle linkjes in jouw website het doen.

Zorg dat Google je ziet als een specialist door regelmatig nieuwe content te publiceren van hoge kwaliteit. Dit kan bijvoorbeeld door blogs te maken waarbij je dieper ingaat op een specifiek thema dat past bij jouw business. Denk hierbij aan blogs van minimaal 300 maar liefst meer dan 1000 woorden met waardevolle informatie over jouw vakgebied of business.

Verkoop je blauwe truien en wil je ook een afbeelding hiervan plaatsen? Geef die dan een bestandsnaam als blauwe_trui.jpeg. Google leest namelijk de namen die eraan zijn gekoppeld.

Als je heel hard aan het werk bent maar je weet niet wat de resultaten zijn, kan het zomaar zijn dat je heel veel werk voor niks doet. Je gaat ook niet autorijden zonder dashboard, of afvallen zonder weegschaal. Dat geldt ook voor SEO. Lees mijn blog als je wil weten hoe hoog je nu in Google staat.

Wil jij van start met SEO?

Laat het me weten als je graag aan de slag gaat met SEO voor een betere  vindbaarheid. Het maakt me niets uit of je net begint of dat je website al een tijdje in de lucht is. Ik help elke ondernemer om de website naar een hoger niveau te tillen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Wil je niets missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inhoud

Benieuwd naar mijn manier van werken?

Mijn seo aanpak is wellicht anders dan wat je gewend bent. Niet de keywords maar jouw ideale klant staat centraal. Klinkt logisch toch? Daarnaast gebruik ik de meest geavanceerde tools voor het maken van goede analyses.

Wil je een keer met mij sparren hoe ik dit voor jou zou aanpakken? Een video kennismaking is zo gepland!

Rianne Verheijen is jouw SEO specialist

Lees meerrrrr over SEO content SEO strategie

Schrijf met AIDA een landingspagina die conversie oplevert

Google nieuws en de gevolgen voor seo

Kan Google teksten van ChatGPT herkennen?

ChatGPT en de gevolgen voor SEO

Winkelmand 0