De workshops zitten bomvol, we stoppen met seo
Bij Blubber en Glas vind je de kunst van ambacht zoals je dat nog maar weinig ziet. Pottenbakken met de hand, gemaakt van…klei en glazuur oftewel blubber en glas. Je kunt er terecht voor een mooie persoonlijke mok, tot compleet handgemaakt servies. En wie dat wil kan z’n handen vies maken en zelf eens aan de draaitafel zitten. Ik maakte kennis met twee ondernemers die hun carrière hebben omgegooid en samen hun passie achterna zijn gegaan.

Kliks x13
op workshops & Leiden
Boekingen VOL
alle workshops zijn volgeboekt
+117% woorden
waarop de site gevonden wordt
De vraag: meer handgemaakte mokken en meer workshop deelnemers
Carolien en Rico waren 2 jaar bezig als professioneel pottenbakkers toen ik met ze in gesprek raakte. Na een rondleiding in de loods achter hun huis waar het pottenbakken allemaal gebeurt, gingen we aan de keukentafel hun vragen eens beter bekijken. Het liefst verkopen ze natuurlijk volledige serviezen via de webshop. Maar ik zeg altijd, als je net een paar basketbalschoenen hebt gekocht kun je ook niet ineens meedoen in de NBA. Met zoektermen als servies, mokken en kopjes ben je aan het opboksen tegen partijen als Xenos, fonQ en bol.com. Die strijd ga je niet winnen. Maar wat dan wel?
Het belangrijkste product van Blubber en Glas is de handgemaakte mok. Daarnaast geven Rico en Carolien graag workshops zodat deelnemers hun eigen mok kunnen maken. Daar zijn we mee aan de slag gegaan.
Aanpak
Menu herstructureren
Het menu was niet logisch gestructureerd. De workshops waren pas zichtbaar als je op winkel klikte, het aantal categorieën was zeer beperkt en op mobiel was een ander menu zichtbaar dan op desktop. Al met al genoeg te doen om een heldere, logische structuur aan te brengen in de website.
Teksten schrijven
Als je er niet over schrijft, word je er niet op gevonden. Het is een basisregel voor seo die ook bij Blubber en Glas van toepassing was. Rico en Carolien zijn met mijn schrijftips aan de slag gegaan zodat de categorieën, producten en workshops van meer en betere tekst werden voorzien.
Conversie optimalisatie
Om van bezoekers ook klanten te maken, moet je ze op het juiste moment de juiste informatie geven. Punten die zijn verbeterd zijn o.a. het vermelden van de verzendkosten op mobiel en contact opnemen is een klikbare link geworden. Omdat bij Blubber en Glas gewerkt wordt met collecties, is het heel logisch om gerelateerde producten te laten zien wanneer je een product aan het bekijken bent. Deze zijn toegevoegd aan de productpagina's. Tot slot zijn leuke tips toegevoegd waar je de producten voor kunt gebruiken.
Het resultaat
Het resultaat is dat we zijn gestopt met het seo traject. De workshops zitten bomvol en de webshop omzet is omhoog gegaan.
Op zoekwoorden met daarin het woord Leiden of Workshop, kreeg de webshop 52 kliks in een half jaar tijd. Na ons traject zijn ze gegroeid naar 733 kliks in een half jaar tijd. Een stijging van 681 kliks oftewel ruim 13x zoveel kliks! Geen wonder dus dat de workshops nu vol zitten.
Daarnaast hebben de extra teksten ervoor gezorgd dat de website op meer woorden wordt gevonden. Het gaat namelijk niet alleen om zo hoog mogelijk ranken, maar ook zo breed mogelijk. Zeker in een markt waar je te maken hebt met grote spelers. Het ‘goud’ ligt dan eerder in méér woorden dan op betere posities op enkele sleutelwoorden. Bij aanvang van ons traject werd de site gevonden (vertoningen in de top 100 van Google) op 84 woorden. Na ons traject worden ze gevonden op 183 woorden. Ruim een verdubbeling dus!

Klant aan het woord

"Rianne heeft ons geholpen door heel praktische tips te geven die we zelf konden doorvoeren in onze website. Door de aanpassingen bij de workshops en nieuwe winkels die we erbij hebben, stijgen we zienderogen bij Google. Mensen zijn nieuwsgierig en komen dan kijken in onze loods. We kunnen de workshop aanvragen niet eens meer aan! Erg tof allemaal." - Carolien