De samenvatting die je soms ziet bovenaan in Google, dat heet de featured snippet. Een fantastische plek om getoond te worden, omdat je dan boven alle andere zoekresultaten komt te staan. Maar hoe pak je die felbegeerde nummer 1 positie? Ik heb er een eenvoudig stappenplan van gemaakt voor je, geïnspireerd door Sam van AHrefs. Na wat uitproberen bij mijn eigen klanten kan ik je zeggen: het werkt! Geen zin om zelf te testen en experimenteren? Ik doe het graag voor je.
Stap 1. Zoek featured snippet-kansen
- Gebruik een tool zoals Ahrefs, SEMrush (mijn favoriet, zie voorbeeld hieronder) of een andere seo tool.
- Filter zoekwoorden om die te vinden die al een Featured Snippet hebben en waar jouw website in de top 10 zoekresultaten staat.
- Kies zoekwoorden die:
- een featured snippet hebben
- goed aansluiten bij je bestaande content
- worden beheerd door een concurrent met een vergelijkbare of iets hogere domeinautoriteit.

Stap 2. Kies het meest relevante zoekwoord
- Focus op relevantie: zorg ervoor dat de doelpagina de beste match biedt voor de zoekopdracht. Bijvoorbeeld:
Als het zoekwoord “vingerafdruk maken” is, moet je pagina specifiek ingaan op dat onderwerp. - Kies de beste zoekopdracht (zoekwoord of combinatie van zoekwoorden) om deze pagina voor te optimaliseren.
Stap 3. Analyseer de huidige featured snippet
- Bekijk de huidige samenvatting (featured snippet) van de concurrent.
- Let op zwakke punten (bijvoorbeeld te complexe taal, gebrek aan duidelijkheid of ontbrekende informatie).
- Noteer het type snippet (bijvoorbeeld definitie, lijst, tabel of video).

Stap 4. Gebruik ChatGPT om jouw content te verbeteren
- Vraag goed uit bij ChatGPT waar een goede featured snippet aan moet voldoen.
- Geef ChatGPT duidelijke, gedetailleerde instructies om de content te verbeteren:
- Geef het zoekwoord en de huidige content van de featured snippet.
- Voeg de volledige content van jouw pagina toe als context.
- Vraag ChatGPT om de snippet opnieuw te schrijven volgens de voorwaarden waar een featured snippet aan moet voldoen (zie vorige bullet)
- Zorg ervoor dat de herschreven content voldoet aan de criteria voor een featured snippet. Onder andere het direct beantwoorden van de zoekvraag en het bieden van gestructureerde, overzichtelijke informatie.
Stap 5. Verfijn de geoptimaliseerde content
Controleer de output van ChatGPT en pas deze indien nodig aan:
- Vereenvoudig te complexe taal.
- Zorg ervoor dat de content kort maar volledig is (richt je op ongeveer 40-60 woorden voor een definitie).
- Voeg ondersteunende visuals, tabellen of lijsten toe waar relevant.
- Gebruik ook vooral je eigen boeren verstand om te bepalen of dit content is waar jouw doelgroep wat aan heeft.
Stap 6. Werk de content op je pagina bij
- Vervang de betreffende content van je pagina door de geoptimaliseerde snippet content.
- Indien mogelijk, zorg ervoor dat de snippet hoog op de pagina staat om relevantie aan Google te signaleren.
- Is het een antwoord op een vraag? Zorg dan dat het antwoord direct op de vraag getoond wordt en niet ‘vervuild’ door onnodige tussenzinnetjes zoals ‘Wil jij dit ook weten?’ of ‘Ik snap dat je dat graag wilt weten’ en meer van dit soort blabla. Gewoon direct tot de kern komen – op z’n Riannes dus 😉 – is het beste.
Stap 7. Werk de publicatiedatum bij
- Pas de “Laatst bijgewerkt” datum van de pagina aan zodat Google ziet dat de pagina vernieuwd is.
- Dien de pagina in bij Google Search Console om een snelle herindexering te stimuleren.
- En nu is het wachten…
Klaar? Wachten maar... (niet mijn sterkste kant)
Gebruik een tool om de voortgang bij te houden. Search Console is een gratis tool waarin je klikken en posities kunt bijhouden. In een tool zoals SEMrush (die ik graag gebruik) kun je ook je specifieke featured snippet positie bijhouden.
Waar je naar kijkt is dan:
- De rankings voor de geoptimaliseerde zoekwoorden.
- Het aantal vertoningen en klikken die je erbij hebt gekregen afgelopen periode.
- Liefst vergelijk je dit met vorig jaar, om te checken of het geen seasonality invloeden zijn, maar puur jouw noeste arbeid waardoor je stijgingen ziet.
Yes het werkt! En doorrrrr 🐯
Op deze manier kun jij als een ware seo specialist je zichtbaarheid in Google vergroten. Het nadeel is dat mensen wellicht al direct het antwoord hebben en niet meer door hoeven klikken naar jouw website. Maar als jij er niet staat, staat een ander daar. En dat wil je toch niet?
Mijn advies is om te starten met een behapbaar aantal featured snippets. Pak er eens 5 waar jij van baalt dat je concurrent er staat. Ga ermee aan de slag en kijk wat het voor resultaat oplevert.
Nog enkele waardevolle tips voor jou
- Duidelijkheid is cruciaal: Google geeft de voorkeur aan heldere, beknopte en nuttige content voor featured snippets.
- Datum updates doen ertoe: het bijwerken van de “laatst bijgewerkt” datum kan een positief signaal zijn en de rankings beïnvloeden.
- AI als hulpmiddel, niet als oplossing: gebruik AI-tools zoals ChatGPT om gebruiksvriendelijke content te creëren, maar verfijn de output altijd handmatig.