Iedereen lijkt precies te weten hoe het werkt. Hoe je jouw bedrijf zichtbaar krijgt in AI tools. Gevonden worden in ChatGPT? Volg deze 5 stappen! Het voelt als het seo tijdperk van jaren geleden: “Met een paar simpele trucjes sta je boven al je concurrenten!” Was het maar zo simpel…
Het zoekgedrag van mensen verandert razendsnel. Losse zoekwoorden maken plaats voor complete vragen, mensen verwachten geen lijst met linkjes maar complete antwoorden. En het zoeken gebeurt kris kras door verschillende platformen.
In deze blog vat ik meerdere artikelen en onderzoeken uit 2025 samen, die gaan over vindbaarheid in ChatGPT. Dus je krijgt ook van mij een lijstje met punten die je kan doen om beter gevonden te worden. Maar onderaan de streep geldt vooral het E-E-A-T principe van Google: zorg dat je gezien wordt als betrouwbare expert, met ervaring en autoriteit op je vakgebied.
Mensen stappen over van Google naar AI voor hun zoekopdrachten
Volgens Frankwatching (mei 2025) verliest Google terrein aan AI-chatbots. Cloudflare (maart 2025) rapporteert dat het wereldwijde verkeer naar generatieve AI tools (dus tools die (teksten) kunnen genereren) in een jaar tijd met 251% is toegenomen. Volgens Adobe Analytics is er zelfs een toename van 1200% in AI verkeer naar retail websites. Kortom, zichtbaar zijn in AI-antwoorden is niet langer nice-to-have. Het is essentieel.
Zoekopdrachten worden langer en concreter
Onze zoekopdrachten veranderen; ze worden langer en concreter. We praten meer tegen onze telefoon waardoor zoekopdrachten langer worden. En we weten dat we met een meer concrete vraag ook beter antwoord krijgen. In plaats van “fietsbril op sterkte” stellen mensen bijvoorbeeld de vraag “Wat is een goede bril voor op de racefiets voor iemand met -3,5 sterkte?”. En als we recepten zoeken gaan we niet meer eindeloos door recepten scrollen. We geven onze allergieën door en wat we in de koelkast hebben liggen, laat ChatGPT er maar een mooi recept van maken!
Word jij al genoemd in ChatGPT?
De makkelijkste manier om dit te achterhalen, is door het zelf op te zoeken. Hou er wel rekening mee dat je de resultaten wel beïnvloedt door jouw eigen communicatiegeschiedenis met de tool die je gebruikt.
Gebruik je Google Analytics? Dan kun je het heel eenvoudig opzoeken door de volgende drie stappen te volgen:
- Ga naar User Acquisition
- Selecteer First user source
- Zoek op ChatGPT
Je kunt ook de volgende video bekijken, daarin wordt het uitgelegd.
5 tips voor meer vertoningen in ChatGPT
Vijf concrete tips waar je mee aan de slag kan. Deze punten helpen je ook met vindbaarheid in Google. Maar denk niet dat je in vijf snelle stappen ineens massaal vermeld gaat worden door ChatGPT of andere AI tools.
Want zoals ik in de introductie ook al zei; onderaan de streep geldt vooral het E-E-A-T principe van Google: zorg dat je gezien wordt als betrouwbare expert, met ervaring en autoriteit op je vakgebied. Dat bouw je niet met vijf simpele stappen. En sta je er wel, dan ben je dat ook niet ineens kwijt (gelukkig).
Vijf concrete tips waar je mee aan de slag kan. Deze punten helpen je ook met vindbaarheid in Google. Maar denk niet dat je in vijf snelle stappen ineens massaal vermeld gaat worden door ChatGPT of andere AI tools.
Want zoals ik in de introductie ook al zei; onderaan de streep geldt vooral het E-E-A-T principe van Google: zorg dat je gezien wordt als betrouwbare expert, met ervaring en autoriteit op je vakgebied. Dat bouw je niet met vijf simpele stappen. En sta je er wel, dan ben je dat ook niet ineens kwijt (gelukkig).
Beantwoord echte vragen
Stel de vraag en geef direct het antwoord in je tekst. Geen wollige taal of mooie introducties op je antwoord. Gewoon straight to the point, vraag + antwoord.
Leg uit, ga niet verkopen
Schrijf teksten die helder en concreet zijn. Gebruik duidelijke taal (bijvoorbeeld B1 leesniveau). Dus niet ‘innovatieve oplossingen’ maar ‘doe abc en je krijgt xyz’.
Voeg structured data toe
Structured data is als een soort markering dat je aan je content hangt. Je markeert tekst bijvoorbeeld als vraag + antwoord, prijs of evenement. In WordPress zijn hier plugins voor.
Dien een sitemap in bij Bing
ChatGPT gebruikt grotendeels Bing voor de live webresultaten (bron). Een sitemap is een soort van ‘inhoudsopgave’ van je website. Het helpt als je die aan Bing doorgeeft.
Bouw autoriteit buiten je site
Zoals ook voor ‘gewone seo’ geldt, is het belangrijk dat je bouwt aan zichtbaarheid buiten je site. Denk aan blogs, gastspreker of een forum. En vraag om reviews! Die zijn in alle opzichten belangrijk voor je business.
Wat werkt niet?
Advertenties zien we vooralsnog niet terug in AI tools. Ik ga er vanuit dat dat nog wel gaat veranderen, maar dit is je kans. Bovenaan vermeld worden in een AI tool, is ook bovenaan in de resultaten. Zonder ‘vervuiling’ van advertenties, waardoor je tegenwoordig in Google soms niet eens meer zichtbaar bent zonder te moeten scrollen.
Keyword stuffing, dat werkt al lange tijd niet meer. Het wordt me gek genoeg nog steeds regelmatig gevraagd of we niet meer keywords moeten verwerken in teksten. Nee. Hou het bij echte content, werk aan je E-E-A-T, dan ben je lekker bezig voor alle zoekmachines.
Dit kun jij vandaag nog doen voor zichtbaarheid in ChatGPT
- Zoek op ChatGPT of je al genoemd wordt
- Analyseer je blogs: beantwoorden ze concrete vragen?
- Herschrijf een pagina naar een vraag-antwoord structuur
- Voeg structured data toe aan je belangrijkste pagina's en onderwerpen
- Check je klikken van ChatGPT naar je site in Analytics
- Dien je sitempap in bij Bing
- Zoek op ChatGPT of je al genoemd wordt
- Analyseer je blogs: beantwoorden ze concrete vragen?
- Herschrijf een pagina naar een vraag-antwoord structuur
- Voeg structured data toe aan je belangrijkste pagina's en onderwerpen
- Check je klikken van ChatGPT naar je site in Analytics
- Dien je sitempap in bij Bing
Schrijf je in voor de workshop bloggen met ChatGPT
- Kleine groepjes in Leiden (Schipholweg)
- Anderhalf uur en €197 investering
- Je gaat naar huis met een blog, social posts en heel veel kennis