Heb jij deze 5 SEO trends uit 2020 al verwerkt in je website?

Wil je dat jouw site goed gevonden wordt in Google? Zorg er dan voor dat je website optimaal is ingericht voor SEO. Dat is geen eenmalige klus, Google stelt telkens de algoritmes een beetje bij waardoor jij ook telkens een beetje bij moet schaven om goed zichtbaar te blijven. In deze blog neem ik je mee in de belangrijkste trends van afgelopen jaar, zodat je weet waar je misschien nog wat werk te doen hebt om het jaar 2021 goed te beginnen.
SEO trends uit 2020 door Online Tigers

De rode draad van SEO ontwikkelingen: een betere gebruikerservaring

Google heeft met alle updates van het algoritme maar één doel: zorgen voor een zo goed mogelijke gebruikerservaring. Dat zijn de websites die hoog worden getoond in de rankings! Dus niet alleen een site waarvan de keywords het beste aansluiten, die fase zijn we allang voorbij.

Er wordt steeds meer gekeken naar de zoekintentie – wil iemand bijvoorbeeld inspiratie of zit ‘ie al in de koopfase en is een concreet productaanbod relevanter. Daarnaast wordt steeds meer aandacht gegeven aan de ervaring die iemand heeft op de website.

Wil je hier meer over weten? Neem contact met me op, ik denk graag met je mee. 

1. Google begrijpt jouw teksten steeds beter

Eind 2019 is een grote update gedaan door Google, de zogenaamde Bert update, misschien heb je er wel van gehoord. Op z’n Hollands gezegd, begrijpt Google de zoekopdrachten en vooral de intentie achter deze zoekopdrachten beter dan voorheen. Dat wordt mogelijk gemaakt door de inzet van kunstmatige intelligentie.

Hierdoor snapt Google de betekenis van zinnen en woorden steeds beter door de context waarin ze staan. Google prikt er dus ook sneller doorheen als er sprake is van pure SEO teksten die niet voor de gebruiker zijn geschreven. In dit artikel vind je meer diepgang over Google algoritme update BERT.

2. Featured Snippets

Een featured snippet is een stukje tekst wat bóven de organische (maar onder de advertentie) zoekresultaten staat. Hierin wordt direct antwoord gegeven op de vraag die wordt gesteld aan Google. Het voordeel is dat direct het antwoord op de vraag wordt gegeven. Dit kan ook voorgelezen worden door Google. Supersnel en handig dus voor de gebruiker. Voor jou als website eigenaar niet altijd prettig want er wordt minder vaak doorgeklikt naar je website.

Een featured snippet kun je niet bouwen. Je kunt er wel voor zorgen dat in jouw tekst de zoekvraag terugkomt én het antwoord op deze vraag wordt gegeven. De kans is dan groter dat deze vraag én antwoord worden getoond als featured snippet. Is dit nieuw gelanceerd in 2020? Nee zeker niet, maar er wordt wel steeds vaker gebruik van gemaakt. En het is een mooie kans om boven alle organische zoekresultaten getoond te worden!

3. Structured data

Een technisch dingetje, ik zal het praktisch houden. Wat je doet is stukjes content markeren waardoor deze informatie zichtbaar wordt in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan de review sterren die worden weergegeven en door hoeveel mensen deze reviews zijn gegeven. Of als je producten verkoopt bijvoorbeeld de prijs en levertijd.

Kom je hoger in Google door structured data te gebruiken? De meningen zijn hierover verdeeld, waarschijnlijk niet. Maar het helpt wél om meer op te vallen en meteen meer informatie te geven dan jouw concurrenten. De kans wordt hiermee groter dat op jouw zoekresultaat wordt geklikt, ook al sta je (nog) niet op plek 1. Als jouw zoekresultaat er duidelijk en betrouwbaar uitziet, dan zijn mensen namelijk eerder geneigd om jouw website te bezoeken dan die van de concurrent.

4. Mobile first, dus een mobielvriendelijke site

De meeste websites worden tegenwoordig vaker op mobiel dan op desktop of tablet bekeken. Daarom is Google in 2020 overgegaan op ‘mobile first’. Google kijkt naar de gebruiksvriendelijkheid van je mobiele website. Maar wat is dat eigenlijk, gebruiksvriendelijkheid?

Sowieso is het belangrijk dat een site responsive is. Dit houdt in dat het beeld zich aanpast aan het formaat van het beeldscherm. De snelheid van de mobiele site is van belang, deze kun je beïnvloeden door bijvoorbeeld filmpjes pas te laden als erop geklikt wordt, en afbeeldingen te verkleinen zodat ze sneller laden. Andere factoren waar bijvoorbeeld naar wordt gekeken: Zijn de teksten nog leesbaar op mobiel? Zitten knoppen ver genoeg uit elkaar zodat ook de buurman met z’n dikke vingers op de knopjes kan drukken? You get the point.

5. Kwalitatieve backlinks

Backlinks zijn linkjes van andere websites naar jouw website. Zo’n linkje wordt gezien als een aanbeveling van die ander aan jou. En hoe meer aanbevelingen, hoe meer waarde jouw website krijgt. Er zitten wel wat spelregels aan en Google heeft deze in 2020 nog wat aangescherpt.

Iedere link krijgt een tag mee waarmee je aangeeft wat voor soort link het is. Voorheen had je alleen de follow en nofollow tag, afgelopen jaar zijn daar de UGC (User Generated Content) en Sponsored (voor sponsored content). Daarmee kun je nog duidelijker aangeven wat het voor link is en dus wat er voor waarde aan zit. Google heeft een mooie pagina met uitgebreide uitleg hoe tags werken. Voor nu is het handig om het volgende te onthouden:

“Als jouw blog of artikel op een externe website wordt geplaatst met daarin een linkje naar jouw website, zorg dan dat het een follow tag meekrijgt.”

Samenvatting: dit kun JIJ ZELF doen om met je website helemaal SEO proof het nieuwe jaar in te gaan

Zoals altijd is er niet maar één knop waar je nu aan moet draaien. Wat je vooral moet doen is nog meer dan voorheen schrijven voor je lezers, de bezoekers van je website. Het gaat steeds minder om het tellen van keywords en zoveel mogelijk groene bolletjes scoren in Yoast (een SEO plugin voor WordPress websites). Als jij je focust op het beantwoorden van de vragen die jouw doelgroep heeft, door het schrijven van een goede tekst… Dan ben je goed bezig voor een goede start van 2021!!

Wil je ook technisch meters maken, check hier dan een artikel van Frankwatching over de implementatie van structured data. Of ga naar de structured data oefenpagina van Google waar je aan de hand van een voorbeeld gaat oefenen met het toevoegen van structured data. Of je vraagt je websitebouwer, die kan het waarschijnlijk zo voor je implementeren.

Wil je weten of jouw site mobielvriendelijk is? Doe de test, voer de URL in op de mobielvriendelijke test van Google. Je krijgt meteen tips waar je mee aan de slag kan. En besluit je om jouw blogs en artikelen op andere websites te plaatsen, zorg voor goede follow tags zodat je maximaal waarde verzamelt voor jouw site.

Is dat alles wat ik kan doen?

Nee zeker niet! SEO is een veelzijdige jungle met veel verschillende punten om aan te werken. Er zijn veel manieren om je concurrenten voorbij te streven. Wil je meer weten over SEO en hoe jij daar aan kan werken? Start eens met de e-learning van Online Tigers, waar je kunt leren hoe je zelf je website meer SEO proof kunt maken. Of je neemt contact op met Rianne als je het liever laat doen door een ervaren specialist.

Wil je niets missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inhoud

Benieuwd naar mijn manier van werken?

Mijn seo aanpak is wellicht anders dan wat je gewend bent. Niet de keywords maar jouw ideale klant staat centraal. Klinkt logisch toch? Daarnaast gebruik ik de meest geavanceerde tools voor het maken van goede analyses.

Wil je een keer met mij sparren hoe ik dit voor jou zou aanpakken? Een video kennismaking is zo gepland!

Rianne Verheijen is jouw SEO specialist

Lees meerrrrr over SEO strategie

Google nieuws en de gevolgen voor seo

Kan Google teksten van ChatGPT herkennen?

ChatGPT en de gevolgen voor SEO

Wel groene vinkjes maar niet op plek 1 in Google, hoe kan dat?!

Winkelmand 0