SEO trends 2021

SEO trends 2021: belangrijke informatie voor iedere website & webshop

Wat moet ik doen om hoger te komen in Google? Dat is een vraag die veel webshop/website eigenaren bezighoudt. Het grappige is; Google vertelt ons altijd vooraf wat de geplande wijzigingen zijn! Niet allemaal natuurlijk, maar wel de grote brokken.

 

In deze blog vertel ik je wat de vernieuwingen zijn die Google heeft aangekondigd. Uiteraard blijven daarnaast de andere SEO factoren ook nog van belang. Dit is alleen wat aankomend jaar toegevoegd wordt of meer aandacht krijgt van Google. Wil je weten wat de trends van afgelopen jaar waren, lees dan mijn blog over de SEO trends van 2020.

 

Inhoud

De belangrijkste SEO ontwikkeling: Core Web Vitals!

Dit is hoe Core Web Vitals, oftewel gebruikerservaring, gemeten gaat worden

  1. Laadsnelheid van het grootste element
  2. Tijd tot interactie mogelijk is
  3. Onverwachte lay-out verschuivingen

Naast Core Web Vitals, welke technische punten kijkt Google nog meer naar?

Een nieuwe manier van meten: Google Analytics 4

Linkbuilding was al belangrijk, dat blijft het ook in 2021

Ontwikkeling voor webshops: gratis Google Shopping!

Local packs, interessant voor diensten én webshops

SEO verbeteren? Vergeet de basis niet!

Aan de slag met SEO

 

De belangrijkste SEO ontwikkeling: Core Web Vitals!

Om maar meteen met een ingewikkelde term te beginnen… Vanaf mei 2021 gaat de Core Web Vitals zwaarder mee laten wegen in de rankings. Deze gaan dus mede bepalen wie hoog komt in Google en wie niet. Maar wat zijn Core Web Vitals? In eenvoudigere taal betekent dit dat Google meer waarde gaat hechten aan een goede gebruikerservaring op een pagina. Hoe beter deze is, hoe hoger een pagina getoond wordt in Google.

“Google gaat meer waarde hechten aan een goede gebruikerservaring”

 

Dit is hoe Core Web Vitals, oftewel gebruikerservaring, gemeten gaat worden

In essentie gaat het om snelheid en stabiliteit van een pagina. Google heeft ook al de tools beschikbaar gesteld zodat je goed kunt zien hoe je er nu voor staat én wat je kunt doen om je site sterker te maken.

“Snelheid en stabiliteit gaan zwaarder meewegen in de rankings van Google”

Om te bepalen hoe goed de gebruikerservaring op een pagina is, wordt naar de volgende factoren gekeken:

 

1. Laadsnelheid van het grootste element

Er gaat beter gekeken worden naar de laadsnelheid van het grootste element dat op een pagina wordt getoond. Google noemt dit de Largest Contentful Paint (LCP). Dit kan bijvoorbeeld een afbeelding of stuk tekst zijn. Belangrijk om te weten is dat het gaat om het grootste element wat iemand in beeld krijgt zónder dat er nog gescrold is.

Laadt dit element sneller dan 2,5 seconden, dan doe je het goed. Op de Page Insights Tool kun je precies zien hoe je hierop scoort.

 

2. Tijd tot interactie mogelijk is

Je herkent het wel, je klikt op een button en zit vervolgens eindeloos naar een wieltje te kijken. De First Input Delay (FID) is de tijd die het kost voordat interactie mogelijk is. Om preciezer te zijn: de tijd tussen het moment dat een bezoeker ‘iets’ doet op je site (bijvoorbeeld op een link of knop klikken) en het moment dat die actie is uitgevoerd.

De norm is een FID van 100ms. Duurt het langer dan 300ms dan is er echt werk aan de winkel. Op de Page Insights Tool kun je bij Time to interactive precies zien hoe je hierop scoort.

 

3. Onverwachte lay-out verschuivingen

Ken je die pagina’s waar je op een blog of nieuwsartikel wil klikken, maar nét op dat moment verschuift de boel en klik je per ongeluk op een advertentie. Zó irritant! Dat vindt Google ook, daarom hebben ze daar een metertje voor bedacht: de Cumulative Layout Shift (CLS). Hiermee wordt de hoeveelheid onverwachte lay-out verschuivingen op een pagina gemeten. Het maakt niet uit of dit een advertentie was of een afbeelding die traag laadt.

Een goede Cumulative Layout Shift waarde is kleiner dan 0,1. Je kunt de waarde van jouw pagina’s terugvinden in Google Search Console onder het kopje Site vitaliteit.

 

Naast Core Web Vitals, welke technische punten kijkt Google nog meer naar?

Naast deze nieuwe manier van meten, blijft Google natuurlijk ook nog steeds waarde hechten aan de volgende technische punten:

  • Mobielvriendelijkheid
  • Veiligheid
  • Geen irritante pop-ups

Een nieuwe manier van meten: Google Analytics 4

Google heeft in google Analytics een nieuwe manier van meten geïntroduceerd. Je kunt hiermee beter het gedrag van bezoekers op je website in kaart krijgen. En er is mogelijkheid om gedrag tussen app & webiste te koppelen zodat je een beter beeld krijgt van de totale journey van een bezoeker.

Google Analytics 4 staat nog wel in de kinderschoenen dus voorlopig kun je bij de huidige versie blijven. Mijn advies is wel om alvast GA4 te (laten) installeren zodat je er alvast aan kunt wennen. Tip: laat wel je oude vertrouwde Google Analytics ook nog draaien, verwijder deze dus niet.

“Installeer alvast Google Analytics 4, zodat je er alvast aan kunt wennen”

Wil je hier meer over weten, kijk dan eens op YouTube deze video. Of vraag een specialist naar de mogelijkheden, ik help je er graag mee.

Linkbuilding was al belangrijk, dat blijft het ook in 2021

Linkbuilding is zorgen dat er op andere websites wordt verwezen naar jouw site. Betaalde linkjes, reacties op forums en social media linkjes tellen hier niet in mee. Het gaat om echte verwijzingen vanuit bijvoorbeeld een blog of nieuwswebsite.

Het helpt ook om vanaf jouw eigen site te linken naar gerenommeerde, betrouwbare websites in de branche. Mits het relevant is voor de lezer natuurlijk. Hiermee onderbouw je hoe je tot jouw eigen inzichten bent gekomen, dat wekt vertrouwen bij Google.

Maar bovenal geldt: maak goede content, schrijf voor je doelgroep en zorg dat je zichtbaar bent op plekken die logisch zijn voor jouw doelgroep! Dat is namelijk in essentie waar Google naar kijkt als het gaat om linkbuilding.

 

Ontwikkeling voor webshops: GRATIS Google Shopping!

Gratis? Ja echt! Als je zoekt op een specifiek product, wordt deze weergegeven vanuit Google shopping. Dat zijn de betaalde productadvertenties. Maar eind 2020 is daar een gratis variant aan toegevoegd: Gratis Productvermeldingen. Deze producten worden ónder de betaalde productadvertenties getoond. Net zoals de gratis zoekresultaten (SEO) onder de advertenties (SEA) worden getoond. Zie het als SEO op productniveau.

Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen om je producten daar te mogen tonen:

  • Je hebt een Google Merchant account nodig
  • Je moet werken met structured data op je producten
  • De producten moeten door Google zijn goedgekeurd in de productfeed

Kijk hier voor meer informatie over het opzetten van gratis productadvertenties

 

Local packs, interessant voor diensten én webshops

Local packs zijn de vermeldingen van lokale partijen. Je ziet ze vaak op een kaart met pinnetjes en de top 3 wordt daaronder wat uitgebreider vermeld. Zoals hieronder, ik heb (vanuit mijn huis in Leiden) gezocht op muziekschool rockmuziek en krijg dan meteen lokale zoekresultaten te zien. Waaronder de Rockademy waar ik zelf een tijdje pianoles heb gegeven 😊

Diensten zoals een timmerbedrijf of elektriciën werden al regelmatig getoond in de local pack. Maar een ontwikkeling is dat we steeds vaker ook producten zien in de local pack. Door Google Mijn Bedrijf te koppelen aan je website, en deze zo goed mogelijk in te vullen, is de kans groot dat je getoond worden in de lokale zoekresultaten. Zorg er dus voor dat deze tip top in orde is zodat je mee gaat profiteren van deze lokale zoekresultaten.

“ Zorg dat je Google Mijn Bedrijf tip top in orde is”

Daarnaast wordt er gesproken over badges die Google gaat uitgeven aan bedrijven die kwaliteit leveren. Hiermee trek je in de zoekresultaten nóg meer vertrouwen van je bezoekers. Hoe het precies gaat werken met de badges is nog niet duidelijk. Zodra er meer over bekend is zal ik er een blog aan wijden.

SEO verbeteren? Vergeet de basis niet!

Dit zijn allemaal punten die in ontwikkeling zijn. Maar vergeet vooral niet om aan de basis te begrijpen. Uiteindelijk wil Google de best mogelijke content weergeven als antwoord op de vraag die gesteld wordt. Google wordt steeds slimmer dus trucjes om hoger te komen werken steeds minder goed.

“Het draait meer en meer om écht goede content, een technisch goede website en het bouwen van autoriteit op jouw vakgebied”

Zo kan Google steeds beter spelfouten in de zoekopdrachten herkennen, zodat jij die foute spellingen niet meer in je content hoeft op te nemen. Google kan sinds eind 2020 naast pagina’s ook alinea’s indexeren, zoals ze zelf zeggen we can find that needle-in-a-haystack information you’re looking for. Er wordt flink ontwikkeld om de zoekintentie steeds beter te begrijpen. En content IN een video wordt herkend zodat deze makkelijker gevonden kan worden.

 

Aan de slag met SEO

Sta je nog in de startblokken om aan de slag te gaan met SEO? Dan is deze blog misschien een brug te ver. Maar voor Online Tigers maakt het niet uit of je in de startblokken staat of al jaren onderweg bent. Ik heb je graag om jouw website een niveau hoger te tillen.

Binnenkort wordt het digitale platform Online Tigers Academy gelanceerd. Ideaal voor de gepassioneerde ondernemer die graag wil leren hoe de basis gelegd kan worden voor goede zichtbaarheid in Google. Wil je hiervan op de hoogte blijven, meld je dan aan voor de Online Tigers Academy updates.

Zoek je een strategisch adviseur, dan kan dat bijvoorbeeld voor 3 sessies waarbij we de diepte in gaan op alle aspecten die op de site beter kunnen. Van content tot technisch tot autoriteit bouwen. Alles komt aan bod. Liever een specialist in huis voor een korte periode om de SEO van het bedrijf te boosten? Neem contact op voor de maatwerk mogelijkheden.

Wil je niets missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Log in