SEO teksten schrijven in 5 eenvoudige stappen

SEO teksten schrijven voor website

Teksten op je website die zorgen voor meer bezoekers? Dat klinkt een beetje als magie. En toch werkt het! Hieronder heb ik voor jou op een rijtje gezet hoe je goede SEO-teksten schrijft, waarmee je bezoekers naar je website tovert.

SEO teksten leren schrijven in 5 eenvoudige stappen

Seo teksten schrijven wordt vanzelf een koud kunstje als je consequent de volgende stappen aanhoudt:


#1 Zoekwoordenonderzoek

Stel, je bent hypotheekadviseur in Den Haag en je bent gespecialiseerd in het verzorgen van hypotheken voor expats in de regio. Als je op een pagina het woord hypotheek verwerkt, dan is de kans klein dat je gevonden wordt. De term is namelijk te breed en de concurrentie (dus) te groot. Doe je dit met het longtail zoekwoord ‘’hypotheekadviseur voor expats in Den Haag’, dan is de kans veel groter dat je gevonden wordt door precies de mensen die je op je website wil hebben. Het zoekvolume is kleiner maar de concurrentie laag. Je zult er dus makkelijker hoog in Google mee komen. En de mensen die je op je website krijgt zijn waarschijnlijk ook precies op zoek naar jou. Potentiële klanten dus!


#2 Bepaal het doel en de doelgroep van je tekst

Hoewel de naam van deze blog anders doet vermoeden, schrijf je SEO-teksten niet voor de zoekmachine van Google. Je schrijft ze voor jouw doelgroep, want die zijn geïnteresseerd in jouw producten en/of diensten. Zij gaan jouw klant worden… als het goed is natuurlijk 😉 En dat doen ze niet als ze een tekst zien die doorspekt is met zoekwoorden. Daarnaast is Google steeds beter in staat om jouw webteksten te interpreteren en te beoordelen wat de kwaliteit is. In 2020 heeft Google daar een grote update over gedaan, sindsdien hebben ze dat nog veel verder ontwikkeld. Meer over deze zgn. BERT update in deze SEO blog.

Als je schrijft voor de doelgroep, betekent het dat je schrijft voor en naar de interesses van jouw publiek. Schrijf je voor expats die een huis in Den Haag zoeken, dan ziet het profiel er waarschijnlijk zo uit:

  • Millennial
  • Woonachtig in het buitenland
  • Taal engels
  • Bovengemiddeld salaris
  • Op zoek naar een turn key koopwoning

Met het doel wordt bedoeld hoe jij je teksten wil laten converteren. Wat is het doel van deze pagina? Wil je dat de bezoekers na het lezen van jouw tekst zich inschrijven op de nieuwsbrief, een afspraak bij je maken of iets downloaden van je website? Met dit doel in je achterhoofd weet je precies wat je moet schrijven en welke tone of voice je het beste kunt toepassen.


#3 Schrijven van je SEO-teksten

Na de eerste twee stappen begint het echte werk: het schrijven van de SEO-teksten. Let op, zelfs dan is het nog geen kwestie van domweg tikken. Doe van tevoren onderzoek om de inhoud relevant te maken. Maak een opbouw met headers (H1, H2, H3, etc.) net zoals een boek is opgebouwd uit een titel met paragrafen en subparagrafen. Dat maakt het voor de bezoeker (en voor Google) makkelijk om jouw tekst te scannen.


Hoe zorg je er nog meer voor dat jouw tekst prettig leesbaar is?

Dat doe je door onderstaande punten toe te passen:

  • Gebruik veel witruimte, koppen en tussenkoppen
  • Schrijf in korte duidelijke zinnen: de vuistregel is niet meer dan 24 woorden in een zin
  • Schrijf korte alinea’s van ± 60 – 75 woorden
  • Verwerk bulletpoints, tabellen en afbeeldingen op een slimme manier
  • Leg de belangrijkste punten uit in de eerste alinea en geef daarna uitgebreide uitleg in een aparte paragraaf
  • Verwerk signaalwoorden om de alinea’s met elkaar te verbinden, bijvoorbeeld dus, toen, vervolgens, uiteindelijk, etc.
  • Vertel je iets ingewikkelds? Probeer het eens in een infographic uit te leggen. Plaatjes lezen mensen veel makkelijker dan lappen tekst.


#4 SEO-teksten optimaliseren

Als je de tekst eenmaal hebt geschreven, ga je de pagina optimaliseren door het maken van goede meta informatie. Dat is informatie ‘aan de achterkant’ die dus niet zichtbaar is op de website zelf. Je ziet de meta informatie wel als jouw pagina wordt gevonden in Google. Deze informatie bestaat uit 3 elementen:

  • SEO-titel
  • URL
  • Meta-omschrijving

Meta informatie is niet zichtbaar op de website, maar helpt wel met SEO

Voor de titel (ook wel de H1 genoemd) is het belangrijk om gebruik te maken van je belangrijkste zoekwoord. Hetzelfde geldt voor de URL, al wordt deze vaak automatisch aangemaakt op basis van de H1 titel. Ben je een bestaande pagina (die al live staat) aan het optimaliseren, wees dan voorzichtig met het aanpassen van de URL, daar komt namelijk nog meer bij kijken. De meta omschrijving moet een wervende tekst zijn, op basis van dit stukje tekst beslist iemand of vanuit Google wordt doorgeklikt naar de website. Zo kan het zijn dat je misschien nog niet op positie 1 staat maar door de wervende meta omschrijving toch de kliks naar je toe trekt.


#5 SEO-teksten schrijven, online zetten en promoten

Heb je de tekst klaar, dan kun je deze op verschillende manieren promoten. Doe dat ook, het liefst via verschillende kanalen. En als je bang bent dat mensen het vervelend vinden om dezelfde boodschap via verschillende kanalen te zien, bedenk je dan dat de kracht van herhaling ook hier van toepassing is. Delen kan bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • Op social media
  • Verwerk ‘m in je nieuwsbrief
  • Tag mensen en vraag ze om de pagina in hun eigen sociale netwerk te delen
  • Plaats interne links op je website naar de pagina, bijvoorbeeld in blog artikelen, relevante productpagina’s of op de homepage

Zorg wel dat je waardevol en relevant blijft en niet ‘spammy’ overkomt. Dit kan al jouw inspanningen op het gebied van SEO weer teniet doen.

Hoe schrijf ik een goede SEO-blog?

Bloggen is een laagdrempelige manier om jouw website met verse content te verrijken. Door bijvoorbeeld wekelijks een blog te plaatsen, geef je waardevolle informatie over jouw business aan prospects en klanten. En dat gewoon gratis en voor niks 😎

Bloggen is een laagdrempelige manier om jouw website met verse content te verrijken


Aan deze voorwaarden voldoet een goede blog

  • Consistentie qua posten, maak eventueel een contentplan en gebruik een planningtool om social media berichten in te plannen
  • Minimaal 300 woorden maar meer = beter
  • Zoektermen waar de klant op zoekt, staan verwerkt in de content
  • Gebruik van headers, bullets en afwijkende opmaak om de blog goed scanbaar te maken
  • Verrijkt met foto’s, infographics, video’s of ander beeldmateriaal om het visueel aantrekkelijk te maken
  • Interne en externe links staan in de tekst,waar dit waarde toevoegt voor de lezer (dus niet link spammen)

Heb ik een SEO-specialist nodig voor mijn website teksten?

Dat ligt natuurlijk helemaal aan jou. Het helpt als je weet hoe je een goede tekst opbouwt en daarin zoekwoorden verwerkt. Maar daar heb je nu alvast een aantal praktische tips voor gekregen. Als jij consistent nieuwe teksten maakt voor je site, dan merk je dat klanten jou steeds beter vinden op de desbetreffende zoekwoorden. Wil je je er echt in verdiepen, overweeg dan eens de SEO cursus van Online Tigers Academy. Daarin leer je de volledige basis van SEO, zo worden jouw teksten nóg waardevoller voor jouw website!

In de praktijk blijkt dat veel ondernemers toch wat moeite hebben met het schrijven van teksten. “Ik word geleefd door de dag”, “Ik vind het niet leuk” en “Geen idee waar ik over moet schrijven”… het zijn allemaal redenen om er niet aan te beginnen. Heb je hulp nodig, bedenk je dan goed wat jou écht zou kunnen helpen. Is het 1x per maand een dag op locatie onder begeleiding teksten schrijven, zodat het er dan wél van komt? Wil je zelf schrijven om vervolgens je teksten te laten redigeren op SEO? Zoek je iemand die alles uit handen neemt? Wat je ook wil, Rianne Verheijen van Online Tigers kan je erbij helpen. Door het zelf over te nemen of door jou te koppelen aan iemand uit mijn netwerk. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.