ChatGPT en de gevolgen voor SEO

Robots met computer - ChatGTP en de gevolgen voor seo - door seo specialist Rianne Verheijen

Waarom een blog over ChatGPT en de gevolgen voor SEO? Omdat de lancering van ChatGPT (in november 2022) nogal impact kan hebben op de manier waarop we teksten schrijven. En laat dat nou net één van de belangrijke ingrediënten zijn die bepaalt wie goed wordt gevonden in Google.

In deze blog geef antwoord op een aantal vragen die ik de laatste tijd veel heb gehoord. Heb je er alsnog een vraag over? Spreek me aan of plan een video call, ik ga er graag met je over in gesprek.

Leestijd: 7 minuten

Zijn tekstschrijvers overbodig geworden door de komst van ChatGPT?

Wat is ChatGPT

Kort gezegd: ChatGPT is een chatbot die tekstueel antwoord geeft op je vraag of een opdracht voor je uitvoert. Dat doet de chatbot op basis van kunstmatige intelligentie, een uitgebreid taalmodel én mensen die het systeem zogenaamd ‘trainen’. Hoe meer input de chatbot krijgt, hoe slimmer het wordt waardoor de antwoorden ook steeds accurater worden.

ChatGPT voorbeeld vraag

De uitgebreide uitleg:

GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer. Het idee daarvan is dat een model getraind wordt, waardoor het steeds betere voorspellingen kan doen. In het geval van ChatGPT is er getraind met enorme hoeveelheden tekst, afkomstig van bijvoorbeeld websites, digitale boeken en video ondertiteling. ChatGPT heeft de structuren en patronen in die data geanalyseerd. Zo is bepaald hoe je op basis van een vraag tot een bepaald antwoord kunt komen. Dit zijn de zogenaamde parameters die bepalen wat het antwoord wordt op een bepaalde vraag. 

Door steeds meer teksten (databronnen maar ook vragen en antwoorden) in de tool te verwerken, wordt de tool steeds beter in het voorspellen van het juiste antwoord. Telkens worden de parameters scherper afgesteld. Daarnaast zijn er mensen die de resultaten van het model analyseren en interpreteren, om zo te kunnen bepalen of het model nog de juiste antwoorden geeft. Dus hoe technisch het ook allemaal klinkt, er komen ook gewoon mensenhanden aan te pas om het model te trainen en het steeds slimmer te maken.

Een chatbot is toch niks nieuws, waarom dan al die heisa?

Er bestaan al langere tijd verschillende tools waarmee je op basis van kunstmatige intelligentie antwoord krijgt op je vraag. Wat vernieuwend is, is dat ChatGPT buitengewoon kwalitatief goede antwoorden geeft. Zowel inhoudelijk als taalkundig. Zo goed, dat hebben we nog niet eerder gezien. Daarnaast kun je aan ChatGPT een vervolgvraag stellen. Het doorvragen op een antwoord, dat heeft nog geen enkele andere chatbot laten zien. Het aangaan van een ‘gesprek’ is dus zeer innovatief.

Aan wie kan ik beter mijn vraag stellen: aan Google of aan ChatGPT?

Dat hangt er vanaf.

ChatGPT geeft één antwoord, dit is netjes uitgeschreven in tekst. Google geeft meerdere plekken waar je het antwoord op je vraag kunt vinden. Het is aan jou om te kiezen welke pagina je gebruikt om je antwoord te vinden. De SERP (zoekresultaten pagina) van Google wordt ook steeds meer ingericht dat je direct je antwoord kunt vinden op je vraag. Denk aan de featured snippet en de ‘Mensen vragen ook’ sectie op de SERP. Google werkt er dus aan om steeds sneller de gebruiker antwoord te geven op z’n vraag. 

Daarnaast vind je in Google in de antwoorden niet alleen tekst, maar ook informatie als afbeeldingen, video’s, prijzen, levertijd, een locatie kaartje (Google Maps), bedrijfsinformatie (Google Mijn Bedrijf) etc. Dat kan ChatGPT niet, de resultaten in Google zijn dus veel gevarieerder en dus rijker dan wat je in ChatGPT zult vinden.

Het hangt dus af van de vraag en het type antwoord wat je wil. Hieronder een aantal voorbeelden.

Kennisvragen

Deze kun je stellen aan beide tools. Bijvoorbeeld ‘Hoeveel dieren leven er op aarde’ of ‘Wanneer is Koningin Máxima geboren’. Het verschil zit ‘m in de manier waarop je je antwoord gepresenteerd krijgt. ChatGPT geeft een stukje geschreven tekst, Google geeft een hele pagina vol met antwoordmogelijkheden.

Tekst schrijven

ChatGPT is goed in het schrijven van teksten en dat is iets wat Google niet kan. Hiervoor kun je dus uitstekend deze tool gebruiken. Vraag bijvoorbeeld om een marketingtekst voor je website of een advertentietekst te schrijven. Je kunt ChatGPT zelfs volledige blogs laten schrijven.

Inspiratie

Waar ChatGPT goed in is, is het maken van lijstjes. Bijvooorbeeld de meest gestelde vragen over jouw dienst of de belangrijkste eigenschappen van jouw product. Naast de inkoppers zul je soms ook ineens zien waar je blinde vlek zit en/of verrast worden door de vragen die gesteld worden. Op basis van het antwoord kun je ook doorvragen, ideaal als je verdieping zoekt in de materie.

Instructie

Heb je ergens hulp bij nodig? Bijvoorbeeld hoe je een Google Search Console account moet aanmaken of hoe je een autoband verwisselt? Bij ChatGPT kun je die vraag stellen maar vaak helpt het als je een filmpje of plaatjes kunt bekijken zodat je de uitleg beter kunt volgen. In dit geval kun je dus beter Google vragen dan ChatGPT.

Hoe betrouwbaar zijn de antwoorden?

Bij ChatGPT is het onbekend op basis van welke bron(nen) het antwoord is gemaakt. Je weet dus niet hoe het antwoord tot stand is gekomen. Bij Google kun je daar iets beter een oordeel over vormen. Je ziet waar het stukje informatie vandaan komt, van welke website het afkomstig is. Google is dus transparanter over de bron van de informatie, waar ChatGPT hier niks over loslaat.

Het gevaar van ChatGPT is dan ook dat valse informatie op het internet wordt gezien als waarheid. Door alle slimme tools wordt dit steeds weer opnieuw bekrachtigd. Dat deden we als mensen ook al toen er nog geen slimme tools waren, elkaar kopiëren en napraten is niks nieuws. Maar nu gaat het in vogelvlucht en een valse waarheid kan in no-time ineens als feit  worden gepresenteerd.  

Kun je een goede blog schrijven met ChatGPT?

Zoals bekend kun je met goede blogs zorgen dat je beter wordt gevonden in Google. De vraag is nu of je door ChatGPT een goede blog kunt schrijven. Immers, je stelt een vraag en de chatbot geeft antwoord. Gooi er een paar vragen in, copy paste naar een blog en klaar is Kees! 

Dat kan. Maar ik geloof er niet in. Een blog moet aanspreken bij jouw doelgroep. Niet alleen de inhoud moet kloppen, ook de manier waarop het is geschreven moet passen bij de beleving van jouw doelgroep. Bij de teksten die ik heb gezien van ChatGPT (en ik heb er heel wat voorbij zien komen en zelf uitgeprobeerd) ontbreekt alle emotie. Het zijn zielloze teksten die puur informeren, niet inspireren of emotioneren. En geloof me; dat spreekt jouw doelgroep niet aan. Dus al hébben ze je gevonden, dan laat je waarschijnlijk geen bijster goede eerste indruk achter.

Tel daarbij op dat Google steeds beter teksten kan interpreteren. Er zijn de laatste twee jaar veel updates geweest waarbij steeds duidelijker werd dat Google een tekst echt snapt. Het is onduidelijk of Google herkent dat een tekst is geschreven door een tool als ChatGPT. Het lijkt erop dat Google dat heel lastig vindt. Maar ik twijfel er niet aan dat Google daar steeds beter in wordt. In mijn blog Kan Google teksten van ChatGPT herkennen lees je er meer over.

Hoe kun je ChatGPT dan wel inzetten voor seo?

Inspiratie

Ik gebruik het om inspiratie op te doen voor mijn klanten. Ik vraag mijn klanten vaak wat veel voorkomende vragen zijn bij hun doelgroep. Wanneer ze daar antwoord op hebben gegeven, stel ik de vraag nog eens aan ChatGPT. 

Vaak komen er vragen voorbij waar de ondernemer inmiddels een blinde vlek voor heeft ontwikkeld. Basale vragen die zó vanzelfsprekend zijn dat ze bijna vergeten worden. En soms komen er ook verrassende vragen uit die leuk zijn om mee te nemen. 

Maar meestal is meer dan de helft van de vragen niet relevant, die moet je dan ook zeker niet klakkeloos overnemen omdat een chatbot heeft bedacht dat het een belangrijke vraag is!

Inhoud

Heb je een goede blog geschreven? Vaak staat één thema centraal. Stel ChatGPT eens een paar goede vragen over het onderwerp en kijk waar die mee komt. Wellicht krijg je een nieuw inzicht die je verder wilt onderzoeken. 

Ook hier geldt; ga het niet klakkeloos overnemen, want je kent de bron van de informatie niet. Uiteindelijk blijf jij de kennis expert en mag je echt wel vertrouwen op je eigen grijze massa.

Van niks naar iets

Stel je hebt een webshop met producten zonder product tekst. Er bestaan al tools die webshops helpen om productteksten te maken op basis van specificaties. Bijvoorbeeld wanneer je de volgende informatie hebt: 

dekbedovertrek / katoen / blauw / 2 persoons

Dan kun je daar makkelijk automatisch een tekst van laten schrijven zoals ‘Dit blauwe dekbedovertrek is gemaakt van katoen. Het is geschikt voor een 2-persoons bed.’

Die techniek bestaat al, maar kun je ook ChatGPT voor inzetten. Het voordeel is dat je dan in ieder geval íets hebt staan. Het nadeel is dat de kwaliteit te wensen overlaat. Want ook dit zijn emotieloze teksten, zonder enige vorm van gebruikservaring.

Conclusie

Voor mij is de conclusie dat ChatGPT een goed hulpmiddel kan zijn bij het opdoen van inspiratie. Je kunt er nieuwe ideeën opdoen en wellicht inzicht krijgen in je blinde vlek. Maar het blijft een tool die vooral goed is in het uitpoepen van kennis, waarbij het onbekend is wat de bron van de informatie is. 

Ideaal wanneer je een mooi uitgeschreven antwoord wil op feitelijke vragen (denk aan leerlingen die een werkstuk moeten maken). Maar voor prettig leesbare teksten die jij voor je seo of andere marketing doeleinden wilt inzetten, zul je toch nog steeds zelf in de pen of achter je toetsenbord moeten kruipen. 

Wil je aan de slag met seo? Of wil je eens sparren over de mogelijkheden en beperkingen van ChatGPT voor jouw organisatie? Neem contact met mij op, dan praten we er verder over. 

Rianne Verheijen

Rianne Verheijen

Ik ben gepassioneerd seo specialist, met een brein voor data. Seo doe ik net even anders dan veel andere seo specialisten. Bij mij staat de klant centraal en niet de keywords, ik zie seo als onderdeel van de complete online marketing strategie en alles wordt door mij meetbaar gemaakt. Ik kom graag in contact met ondernemers en organisaties die open staan voor nét even anders. Ben of ken jij zo iemand? De koffie & thee staan altijd klaar!

Wil je niets missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief